کد خبر:39179
پ
هومن یوسفدهی-2

کارنامه میراث مکتوب؛ برگ زرّینی از تاریخ روزگار ما

هومن یوسفدهی: مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب به مدیریت دکتر اکبر ایرانی یکی از موفّق‌ترین مؤسسات کشور در زمینهٔ احیای مواریث علمی، ادبی و تاریخی ایران و اسلام و تشیّع است.

میراث مکتوب- مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب به مدیریت دکتر اکبر ایرانی یکی از موفّق‌ترین مؤسسات کشور در زمینهٔ احیای مواریث علمی، ادبی و تاریخی ایران و اسلام و تشیّع است. این جانب به عنوان پژوهشگری که همیشه از منشورات این مؤسّسه بهره برده است، وظیفهٔ خود می‌دانم مراتب قدردانی خود را ابراز کنم.

یکی از وجوه اهمّیت تلاش‌های این مؤسّسه استمرار سی سالهٔ فعّالیت‌های آن در کشوری است که دائماً درگیر فراز و نشیب و تغییرات سیاسی و اجتماعی است و این حوادث و تغییرات سیاسی و اجتماعی همواره بر فعّالیت‌های فرهنگی اثرگذار بوده است. اینکه کسی سی سال در چنین شرایطی با حفظ آرامش و اعتدال و ارتباط مؤثر با گروه‌های فکری مختلف بتواند مجموعه زیر نظر خود را اداره کند و به فعّالیت‌ ادامه دهد و از هدف اصلی دور نشود، به خودی خود درخور تحسین و ستایش است و کسی که تجربه مدیریتی داشته باشد، نیک می‌داند که جناب آقای دکتر ایرانی کاری کرده است کارستان.

ویژگی دیگر مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب استفاده از وجود متخصّصان زبده در تمام مراحل کار است؛ از بررسی و انتخاب اثر تا انتشار آن و حتّی پس از انتشار در زمینهٔ معرفی و نقد آثار. حداقل آن دسته از همکاران این مؤسّسه كه شخصاً می‌شناسم، از نظر علمی سطح بالا و بسیار اهل تحقیق و تدقیق‌اند.

نکتهٔ دیگر کثرت و تنوّع آثار منتشرهٔ این مؤسّسه است که علاوه بر متون ادبی و تاریخی و کلامی و دینی، متون علوم پایه و پزشکی و نجوم و … را هم شامل می‌شود و در ضمن به انتشار مجلّات تخصّصی هم اهتمام دارند و این سیاست و کیاست در حفظ و احیای مواریث ملّی ستودنی است.

نکتهٔ‌ دیگر درک مدیر و همکاران این مؤسّسه از اقتضائات و تغییرات جهان امروز است که در انتشار الکترونیکی منشورات تراثی خود را نشان داده است که این نیز قابل تحسین است.

در پایان لازم است وجه دیگری از تلاش‌های مؤسّسه میراث مکتوب و خصوصاً جناب دکتر ایرانی را خاطرنشان سازم و آن حمایتی است که همواره نسبت به فعالیت‌های فرهنگی دیگر در داخل و خارج کشور مبذول داشته‌اند و در تأسیس بنیادهای علمی و فرهنگی دیگر و توسعهٔ کتابخانه‌ها و … قدم همّت در راه نهاده‌اند.

امیدوارم چراغ این مؤسّسه سال‌های متمادی بلکه قرن‌ها پس از ما فروزنده باشد.

هومن یوسفدهی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612