کد خبر:39906
پ
zad-2

انتشار «زاد المتقین فی سلوک طریق الیقین»

متن فارسی «زاد المتقین فی سلوک طریق الیقین» تالیف شیخ عبدالحق محدث دهلوی (د:۱۰۵۲ق) اولین بار به مقدمه و تصحیح و تعلیقات دکتر محمد نذیر رانجها منتشر شده است.

میراث مکتوب- متن فارسی «زاد المتقین فی سلوک طریق الیقین» تالیف شیخ عبدالحق محدث دهلوی (د:۱۰۵۲ق) اولین بار به مقدمه و تصحیح و تعلیقات دکتر محمد نذیر رانجها از سوی خانقاه سراجیه نقشبندیه مجددیه، کُندیان، بخش میانوالی، پاکستان ،در سال ۱۴۰۲ش/ ۲۰۲۳ منتشر شده است.

این کتاب شامل احوال شیخ عبدالوھاب متقی (وفات: ۱۰۱۲ھ) و شیخ علی متقی برھان پوری (د: ۹۷۵ھ) صاحب کنز العمال و چندین مشایخ و علمای دیگر عرب و عجم است که مؤلف با آنان دیدار داشته است.

مؤلف کتاب در سال ۹۹۶ق از دهلی به حرمین شریفین سفر کرد و دو سال در آنجا ماند و از خدمت شیخ عبدالوهاب متقی استفاده نمود و از زبان او هر چه درباره شیخ علی متقی شنید به تحریر درآورد و همچنین آنچه از احوالات و مقامات شیخ عبدالوهاب مشاهده نمود و از دیگران شنید نیز بر آن اضافه کرد و پس از بازگشت به هند در ۱۰۰۳ق این کتاب را سر و سامان داد.

بعد از اخبار الاخیار او، این دومین تذکره مهم از تألیفات شیخ عبدالحق محدث دهلوی است که با مقدمه و تعلیقات عالمانه و نمایه‌های چندگانه به کوشش دکتر محمد نذیر رانجها منتشر شده است.

مصحح کتاب چندین سال از کارمندان مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان اسلام آباد و همکاران مرحوم احمد منزوی در پاکستان بوده و به سفارش و تشویق مرکز، رسایل فارسی مولانا یعقوب چرخی ( ابدالیه، انسیه وغیره)، و شرح مثنوی معنوی شاه داعی شیرازی، نسایم گلشن راز شاه داعی شیرازی را تصحیح نمود و منتشر کرد. علاوه بر این چندین متن عرفانی را از فارسی به اردو ترجمه کرده است؛ همچون آداب المریدین ابوالنجیب سهروردی، رشحات عین الحیات علی کاشفی و مکتوبات امام ربانی احمد سرهندی و غیره.

گزارش از عارف نوشاهی

زاد المتقین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612