کد خبر:39534
پ
علی صفری

فعالیت‌های پنهان ماندۀ میراث مکتوب

علی صفری آق‌قلعه: فقط اندکی که در بطن کوشش‌های مؤسسۀ میراث مکتوب بوده‌اند می‌دانند که چه حجم عظیمی از کارها در این مؤسسه به انجام رسیده است.

میراث مکتوب- بسیاری از پژوهشگران، میراث مکتوب را از انتشارات آن می‌شناسند اما فقط اندکی از آنان که در بطن کوشش‌های این مؤسسه بوده‌اند می‌دانند که چه حجم عظیمی از کارها در این مؤسسه به انجام رسیده است. یک نمونه‌اش تصاویر نسخه‌های خطی گردآوری شده است. سال‌ها پیش که دسترسی به نسخه‌ها به آسانی امروز نبود، تلاش‌های بسیاری برای تهیهٔ نسخه‌ها صورت گرفت و عموماً هم برای کمک به پژوهشگران و بویژه دانشجویان، تصاویر نسخه‌ها به رایگان در اختیار قرار داده می‌شد و هنوز هم می‌شود. بارها شده که استادان و حتی دانشجویان به تصویر نسخه‌ای از یک متن مهم نیاز داشتند و دسترسی به آن به دلایل گوناگون دشوار بود، اما همکاران و بویژه مدیریت مؤسسه، ماه‌ها و بلکه چند سال از راه‌های گوناگونی تلاش کردند تا سرانجام تصویر نسخه به دست آمد. اینها از مواردی است که مستلزم کار و پیگیری و صرف هزینه‌های بسیار بوده و از دیده‌ها نیز پنهان می‌ماند. سختی‌ها، ناملایمات و بی‌مهری‌هایی که بر مؤسسه رفته، نیاز به گفتن ندارد، امّا  برای ما که با بخشی از آنها رویاروی بودیم، سی سالگی میراث مکتوب، رویدادی خجسته است و شادمانی مضاعفی را دربر دارد.

 

علی صفری آق‌قلعه

پژوهشگر متون کهن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612