کد خبر:39465
پ
رحمان مشتاق مهر

قدردانی از خادمان میراث قدرناشناخته

رحمان مشتاق مهر: از میان مواریثی که هر ملتی از نیاکان و پدران خود به ارث می‌برد، میراث مکتوب مهمترین آنهاست.

میراث مکتوب- از میان مواریثی که هر ملتی از نیاکان و پدران خود به ارث می‌برد، میراث مکتوب مهم‎ترین آنهاست. میراث مکتوب نشانۀ گذشتۀ علمی، ادبی، هنری و تمدنی ملت‎ها در حیات تاریخی خویش است و غنای آن دلیلی است بر غنای فرهنگ و تمدنی که آن را به وجود آورده است. احیای آثار و متون مکتوب، علاوه بر اینکه روزنه‌ای به جهان زیستِ نیاکان باز می‏‌کند، در روزگار معاصر نیز منشأ پدید آمدنِ آثار هنری و فرهنگی و تحقیقی متعددی می‌شود که به نوبۀ خود الهام‏‌بخشِ نسلِ دیگری از هنرمندان و دانشمندان است.

میراث مکتوب، یکی از مؤسساتی است که بعد از انقلاب، اگرچه دیرهنگام، بر اساسِ نیاز جامعۀ فرهنگ‎دوست و فرهیخته و علاقه‌‏مندان به گذشتۀ درخشان فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به وجود آمد و در طول حیات سی‎ساله‎اش با همۀ مضایقی که مؤسساتی این‎چنینی با آن دست به گریبان‎اند، منشأ خیر بسیاری برای دانشجویان و محققان حوزه‎های گوناگون علوم و فنون، تاریخ و جغرافیا، زبان و ادب و رجال شد.

تنها در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی کتاب‎هایی منتشر کرد که ناشران خصوصی خطر سرمایه‎گذاری در نشر آنها را نمی‎پذیرند؛ عرفات‌العاشقین و عرصات‌العارفین تقی‌الدّین محمد اوحدی و خلاصةالاشعار میرتقی‎الدین کاشانی و مجموعۀ آثار جامی و چند تذکرۀ خوب از جملۀ آنهاست. چاپ مثنوی نیکلسون به ویرایش شادروان حسن لاهوتی نیز که حاوی آخرین دیدگاه‏‌های نسخه‎شناسانۀ مرحوم نیکلسون است، برای اهلِ خود بسیار مغتنم است.

علاوه بر اینها، انتشار آثاری در حوزۀ نسخه‎شناسی و تصحیح متون و کتابشناسی و فهرست نسخه‎های خطی نیز راه احیا و نشر میراث مکتوب را هموار می‏‌کند و راه و رسم تصحیح و نشر درست این‌گونه آثار را به نسل جوان می‌‏آموزد.

البته این نکته را نیز باید گفت که مؤسسه برای حفظِ اعتبار و جایگاه خود، باید تدبیری بیندیشد تا استادان مجرّب و کارکشته بر آثار تصحیحیِ جوانان تازه‏‌کار و نوآموخته نظارت داشته باشند تا منشورات مؤسسه، عاری از خامی و خطاهای نابخشودنی باشد.

آرزو می‏‌کنیم مؤسسۀ گرانقدر میراث مکتوب در ادامۀ راه پر برگ و بار خود کامیاب باشد و بیش از پیش فرصت و امکان انتشار آثار بهتر و بیشتری را پیدا کند.

رحمان مشتاق مهر

استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612