کد خبر:38930
پ
سی سالگی میراث 1

آیین سی‌سالگی میراث مکتوب

اوایل سال ۷۲ وقتی برای دیدار دوستی وارد ساختمان وزارت ارشاد شدم، گمان نمی‌کردم، پابند شوم و برای تکمیل طرح و پروژه‌ای، سی‌سال از عمر، بر سر آن بنهم.

میراث مکتوب- اوایل سال ۷۲ وقتی برای دیدار دوستی وارد ساختمان وزارت ارشاد شدم، گمان نمی‌کردم، پابند شوم و برای تکمیل طرح و پروژه‌ای، سی‌سال از عمر، بر سر آن بنهم. چه زودا به اهمیت کار پی بردم و شیفتۀ آن شدم. این شد که با عشق، کاری بزرگ و مقدس را آغاز کردم. و شد مصداق این مصراع:

که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست

پنج سال اول را قراردادی کار کردم، بی‌آنکه بیمه‌ای برایم رد شود! حواسم به این چیزها نبود. آنقدر با بزرگانی چون زنده‌یادان: شهیدی، زریاب‌خویی، زرین‌کوب، خوانساری، آقاعزیز طباطبایی، عبدالحسین حائری، عبدالله نورانی، دانش‌پژوه، ایرج افشار، منوچهر ستوده و صدها شیفتۀ فرهنگ ایران، در گفت و گو و مصاحبه و کسب دانش و جلب تجارب بودم که حتی به دانشگاه و هیأت علمی شدن هم فکر نمی‌کردم. گرچه خیلی دیر اما در سال ۸۴ موفق به اخذ مدرک دکتری شدم. با این حال نمی‌دانستم چگونه روز را شب می‌کنم. تا دیروقت به جمع‌آوری اطلاعات و برگزاری جلسات با اساتید نه با مقامات، مشغول بودم.

با یک چشم بر هم‌زدن، سی‌سال گذشت و مطابق این بیت فردوسی که فرمود: بسی رنج بردم در این سال سی، من هم مصراع دوم را چنین با دخل و تصرفی، بیان کردم: به احیای گنجینۀ پارسی.

۱۶ اسفند را برای برپایی جشن سی‌سالگی برگزیدیم. دوستداران میراث مکتوب، در این روز در کنار ما و در شادی ما شریک خواهند بود. بدین مناسبت، از سی اثر برگزیده که در دست تجدید طبع است، رونمایی خواهد شد. به سی نفر از محققان نسخه‌شناس و مصححان برجسته و همکاران خدوم مؤسسه، لوح سپاس تقدیم خواهیم کرد. مستند سی‌سال کوشش و فعالیت، به تصویر کشیده و ارائه خواهد شد. سرود ویژۀ میراث مکتوب بر روی شعر زیبای دکتر موسوی گرمارودی:

بر آمد ز نای نیاکان سروش

رسید از میان قرونم به گوش

که تنها تو را خاک ننهاده‌اند

تو را گنج‌های گران داده‌اند

…ساخته و در این آیین سی‌سالگی رونمایی می‌شود. از کتاب دستخط سی‌سال شیدایی اهل فرهنگ و حضور آنان در میراث مکتوب نیز رونمایی می‌شود. فهرستوارۀ نمایۀ سه نشریۀ آینۀ میراث، گزارش میراث و میراث علمی اسلام و ایران، بدین مناسبت منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. بزرگان فرهنگ و ادب کشور سخن خواهند گفت و پیام تصویری استاد محمدعلی موحد پخش خواهد شد.

تشریف فرمایی دوستداران میراث مکتوب، در این جشن فرخنده، به معنای قدرشناسی از فضیلت و دانایی و ابراز سپاس از زحمات خادمان فرهنگ کشور است.

به‌زودی پوستر و اطلاعات لازم این محفل انس و همایش بزم‌افروز، در اختیار علاقه‌مندان میراث مکتوب قرار خواهد گرفت.

اکبر ایرانی
مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612