کد خبر:38853
پ
اکبر ایرانی ۲_۴

نوریان مر نوریان را جاذبند

میراث مکتوب- اخیراً مدیر عامل مرکز فرهنگی تخت فولاد، دیداری از میراث مکتوب داشت. گفت آثار برخی مفاخر مدفون در آرامستان هزارسالۀ تخت فولاد هنوز چاپ نشده و ما بعد از انتشار چهارجلد دانشنامۀ مشاهیر مدفون در تخت‌فولاد، به این نتیجه رسیده‌ایم که از مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب کمک بگیریم تا ببینیم کدام اثر ارزش […]

میراث مکتوب- اخیراً مدیر عامل مرکز فرهنگی تخت فولاد، دیداری از میراث مکتوب داشت. گفت آثار برخی مفاخر مدفون در آرامستان هزارسالۀ تخت فولاد هنوز چاپ نشده و ما بعد از انتشار چهارجلد دانشنامۀ مشاهیر مدفون در تخت‌فولاد، به این نتیجه رسیده‌ایم که از مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب کمک بگیریم تا ببینیم کدام اثر ارزش تحقیق و انتشار دارد و مطالب دیگر … .

این موضوع موجب شد که در سفر ۱۸ و ۱۹ بهمن به اصفهان، اول قصد قربت و زیارت یاران همدل نموده و گفت‌وگو با مدیران تخت فولاد را هم ضمیمه کنیم. در وقت اندک، دیدار با دکتر مهدی کیوانی استاد بازنشستۀ دانشگاه اصفهان در رشته تاریخ، اخوی کهتر دکتر مجدالدین، مغتنم بود و درک محضرشان شیرین بود و دلچسب. سپس توفیق زیارت استاد مهدی نوریان دست داد. دکتر مهدی نوریان که بعد از فوت شادروان جمشید مظاهری، اکنون یگانه هستند و پیشکسوت، دیدارشان در شبی به‌یاد‌ماندنی با حضور برادران سیدهندی و استاد آواز علی‌اصغر شاه‌زیدی و مجدالدین کیوانی، به نغمۀ ساز و نوای آواز خوش بسر شد. استاد نوریان بنده‌نوازی فرموده مختصری دربارۀ میراث مکتوب سخن گفتند و مرا مشمول لطف خود نمودند. فردای آن روز در معیت جناب کیوانی به دیدار جناب مهندس مصطفی جیحونی مصحح شاهنامه فردوسی رفتیم و بابت همراهی‌هایی که ایشان در ایام عسرت نسبت به میراث مکتوب داشتند، قدردانی کردم.

اما زیارت اهل قبور از مشاهیر تخت فولاد به همراه کارشناسان این مرکز بسیار مفید و پرثمر بود. این مرکز تاریخی، مانند مقبرة‌الشعرای تبریز، عمری بالغ بر هزار سال دارد. مشاهیر بسیاری از جمله بابا رکن‌الدین درگذشتۀ قرن هشتم، میرفندرسکی، فیلسوف عصر صفوی، فاضل هندی و … و مشاهیر قرن اخیر مانند جلال‌الدین همایی، میرزا جهانگیرخان قشقایی، حاج‌آقا رحیم ارباب، استاد مسلم آواز جلال تاج و استاد مسلم نی حسن کسایی و بسیار دیگر در این مکان معنوی مدفون هستند. از این رو این دو مکان تاریخی، ارزش فرهنگی قابل احترام و بالایی دارند. اینکه جسمشان یکجا و در کنار هم مجتمعند، مهم است، ولی احیا مواریث علمی و فکری آن‌ها، اهمیت بیشتری دارد. چه مشاهیر علمی و فرهنگی و هنری، با آثارشان عمر جاوید دارند. حضور و هستی آنها در میان سطور و اوراق خطی و چاپی کتاب‌هایشان قابل رؤیت است. برخی از این آثار به لحاظ اهمیت ارزش جهانی پیدا کرده و از مواریث بشری به‌شمار می‌آیند که توجه به نشر و معرفی این مواریث قابل ستایش است.

ایام خوش آن بود که با دوست بسر رفت
باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود

اکبر ایرانی
مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب

مهدی نوریان ـ مجدالدین کیوانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612