پ

گزارش تصویری نود و پنجمین محفل ماهانۀ میراث مکتوب

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، امروز چهارشنبه، 27 دی‌ماه 1402، نود و پنجمین محفل ماهانه و دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، موسوم به چهارشنبه‌های دیدار، در سالن کتابخانۀ این مؤسسه برگزار شد.

محفل این ماه مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به یاد زنده‌یاد امیربانو کریمی (9 دی 1310 ـ 10 دی 1402)، مصحّح، استاد دانشگاه تهران و چهرۀ ماندگار زبان و ادب فارسی، فرزند کریم امیری فیروزکوهی، و همسر دکتر زنده‌یاد مظاهر مصفّا، برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، پس از سلام و خیر مقدم به حاضران، و اشاره به درگذشت امیربانو کریمی و برگزاری نشست به یاد ایشان، شعری از استاد علی موسوی گرمارودی، خواند.

در بخش بعد بهرام پروین گنابادی از خصایص و ویژگی‌های امیربانو کریمی و خدمات وی سخن گفت.

در ادامه دکتر ایرانی به معرفی برخی از میهمانان جدید جلسه ماهانه پرداخت و دکتر بیژن شکرریز، یکی از این میهمانان، در مورد سال‌ها فعالیت خود در زمینۀ تولید فیلم‌های مستند با موضوع اهالی فکر و فرهنگ، توضیحاتی ارائه کرد.

در بخش‌هایی از این نشست برخی دیگر از حاضران نیز به کوتاهی سخن گفتند، از جمله دکتر زاگرس زند و دختر امیربانو کریمی که از مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به جهت برگزاری این جلسه قدردانی کرد. همچنین آقای باتمان قلیچ شعری از اشعار خود با موضوع دماوند را برای حاضران خواند.

سپس دکتر ایرانی دو مورد از آثار جدید مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب را معرفی کرد؛ این آثار عبارت بودند از: «تاریخ خلیج فارس (بنادر و جزایر ایران)» تألیف محمدحسین سعادت کازرونی، با تصحیح و پژوهش عبدالرسول خیراندیش و عمادالدین شیخ‌الحکمایی، و «دو متن خوشنویسی از اواخر دورهٔ منغیتیان بخارا» شامل «تذکرة‌ الخطاطین» و «مجموعة‌ الکاتبین» به کوشش علی صفری آق‌قلعه و حکیمه شریعت‌نیا. دکتر ایرانی کتاب‌های اهدایی میهمانان را نیز در جلسه معرفی کرد.

در ادامه به جهت تبریک تولد، دکتر ایرانی شاخه گلی به خانم اکرم سلطانی و دکتر علی بلوکباشی اهدا کرد. همچنین لوح تقدیری از سوی مؤسسه به دکتر علی بلوکباشی به پاس سال‌ها خدمت علمی اهدا شد.

در بخش پایانی احسان‌الله شکراللهی شعری در وصف جلسات چهارشنبه‌های پایانی ماه در مؤسسۀ میراث مکتوب و دکتر ایرانی خواند.

همچنین سید کمال میرخلف، تابلویی از آثار خوشنویسی خود به خط سیاق را به دکتر ایرانی اهدا کرد.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612