کد خبر:30706
پ
جعفری دهقی

مسئولیت هنرمندان در ترویج ادب فارسی

محمود جعفری دهقی:‌ مسئولیت هنرمندان کشور و متفکران دوره معاصر این است که بیشتر از توجهی که اکنون وجود دارد جامعه را به ادب فارسی معطوف کنند.

میراث مکتوب- محمود جعفری دهقی، استاد دانشگاه تهران و رییس انجمن ایران‌شناسی در گفت‌وگویی درباره جایگاه و پیشینه ادب و زبان فارسی و افق پیش روی ادبیات کشورمان بیان کرد: من همیشه برخلاف برخی از فعالان این حوزه، افق را روشن می‌بینم. ما به اندازه‌ای از ذخیره‌های فرهنگی برخوردار هستیم و آثار جذاب و ارزشمند در فرهنگ و ادب کشورمان داریم که هرچقدر هم عده‌ای بخواهند آنها را کم‌رنگ یا از توجه مردم دور کنند موفق نخواهند شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد فرهنگی در کشورمان گفت: متون ادب فارسی در نشست‌ها خوانده می‌شود. ما در گوشه و کنار تهران یا شهرهای مختلف کشور نشست‌های شاهنامه‌خوانی‌، حافظ‌شناسی، بیهقی‌خوانی و سعدی‌خوانی که باید برگزاری این نشست‌ها ادامه یابد و تشویق شوند تا روزبه‌روز توجه و جذابیت این فعالیت‌ها بیشتر شود.

جعفری دهقی ادامه داد:‌ مسئولیت هنرمندان کشور و متفکران دوره معاصر این است که بیشتر از توجهی که اکنون وجود دارد جامعه را به ادب فارسی معطوف کنند. به عنوان نمونه هنرمندی که در رشته سینماست باید به این کار اهتمام ورزد. در حاشیه نمایشگاه کتاب امسال با هنرمندی که در عرصه سینما فعالیت می‌کرد صحبتی درمورد اقتباس داشتم و تاکید کردم که متون بسیار پرافتخار و پرباری در ادبیات و تاریخ داریم که قابل اقتباس هستند. فرهنگ ما به قدری غنی است که می‌توانیم بیشتر از هر کشور دیگری آثار مهم سینمایی خلق کنیم. ما حتی در حد ترکیه هم در تولید آثار و استفاده از منابع تاریخی موفق نیستیم که این جای تأسف دارد.

وی با تاکید بر اینکه هرکدام از شخصیت‌های ادبی و هنری ما می‌توانند سوژه‌های مهم تئاتر،‌ سینما و تمام حوزه‌های هنر باشند، گفت: من مشوق هنرجویان هستم تا از منابع اسطوره‌ای کشورمان استفاده کنند. وقتی به کشورهای غربی می‌رویم تمام نقاشی‌هایی که در کلیساهایشان وجود دارد سرگذشت بزرگان و اسطوره‌هایشان است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با تمام این اوصاف من افق آینده را روشن می‌بینم زیرا هر اتفاقی بیفتد آینده روشن است، اما باید تلاش کنیم تا این روشنی زودتر ایجاد شود.

وی همچنین گفت: باید این ارزش‌های ملی و فرهنگی در متون درسی و دانشگاهی منعکس شود. سواد فقط خواندن و نوشتن نیست و ما نیازمند سواد فرهنگی هستیم.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612