کد خبر:38987
پ
حسین مسرت ۴

سی سال کار، سی سال تلاش

با بنیان و آمدن مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب، دوباره کار تصحیح و چاپ متون کهن در ایران رونق گرفت.

میراث مکتوب- دیر زمانی بود که پس از رخدادهای سیاسی پس از بهمن 1357خ و دگرگونه شدن ساختار سازمان‌های اداری و فرهنگی ایران، اندک مراکز فرهنگی و برخی انتشارات ریشه‌دار، کوشش به نشر و چاپ برخی متون کهن می‌کردند و جای خالی بنگاه‌های ارجمندی چون: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، فرانکلین، کتاب‌های جیبی، خوارزمی، انجمن آثار ملی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا، امیر کبیر، دانشگاه تهران، کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه تهران و چند ناشر دیگر برای پوشش و نشر متون کهن خالی بود.

در این چند ساله (1357 تا 1372) آنچه چاپ شد، خوب بود ولی قابل‌اعتنا نبود تا اینکه با دلبستگی و هوشمندی آقای دکتر اکبر ایرانی، مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب پای گرفت و اندک اندک در بین ناشران و اهل فرهنگ و تحقیق جای خود را باز کرد و کسانی چون استاد ایرج افشار و بسیاری از بزرگان فرهنگ و پژوهش بدان دلگرم و دلخوش شدند.

متون کهن، یک‌به‌یک از پستو و انبار کتابخانه‌ها رخ نمود. دفتر نشر میراث مکتوب، جایگاهی شد برای بزرگان این عرصه، آشنایی‌ها شکل گرفت. نسل جوان، پویا، تشنه و علاقه‌مند به تصحیح با بزرگان این عرصه آشنا شدند، از آزموده‌هایشان بهره و درس گرفتند، کارها ارائه شد. هر ساله چندین عنوان کتاب نشر این مرکز جایزه‌های کتاب سال را دریافت کرد. بسیاری از متون کهنه، خاک گرفته و فراموش شده، زنده شدند. اهل علم و دانش ایران و جهان با توانمندی‌های گستردهٔ فرهنگ و هنر و ادب ایرانی آشنا شدند.

با بنیان و آمدن مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب، دوباره کار تصحیح و چاپ متون کهن در ایران رونق گرفت. برخی ناشران که این‌گونه کارها را به کناری نهاده بودند، دوباره بدان عنایتی دوچندان کردند و حتی ناشران تازه‌ای چون مرکز احیای میراث اسلامی، مرکز ذخائر اسلامی و… شکل گرفت.

نه تنها چاپ متون کهن رونق گرفت، بل کتابخانه‌ها دوباره تشویق به خرید نسخه‌های خطی و حتی چاپ سنگی شدند. چاپ فهرست نسخه‌های خطی و چاپ سنگی در این سی‌ساله رشدی چشمگیر داشت. فهرستگان نسخه‌های خطی ایران به کوشش آقای مصطفی درایتی در دو گونۀ «دنا» و «فنخا» چاپ شد. بی‌گمان بسیاری از کارها به گونهٔ زنجیری به هم وابسته و پیوسته‌اند که یکی باعث پیدایش دیگری می‌شود.

مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب در کنار کار نشر متون، با برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی و نیز چاپ سه نشریه وزین و آبرومند به نام‌های آینۀ میراث، گزارش میراث و میراث علمی اسلام و ایران، نقش بس ارزنده‌ای در بازشناسی فرهنگ و هویت ایرانی داشته است.

اکنون مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب با چاپ 390 عنوان کتاب در 458 جلد، سرآمد ناشران متون کهنِ پیش و پس از بهمن 1357 است.

حسین مسرّت

نسخه‌شناس، فهرست‌نگار و تاریخ‌پژوه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612