کد خبر:1822
پ
bbannaer

وی مردی دانشمند و جامع الاطراف بود که در میان ادبا کمتر نظیر داشت

نام دکتر سید رضا انزابی نژاد نامی آشنا در عرصه پژوهش های ادبی است. مردی که هر چند در تبریز به دنیا آمده بود، سال های زیادی از دوران بالندگی و فروزندگی خود را در خراسان و مشهد سپری کرد.

میراث مکتوب- نام دکتر سید رضا انزابی‌نژاد نامی آشنا در عرصه پژوهش های ادبی است. مردی که هر چند در تبریز به دنیا آمده بود، سال های زیادی از دوران بالندگی و فروزندگی خود را در خراسان و مشهد سپری کرد. او به حق در زمرۀ استادانی بود که هم کلاس های درس سودمند و پرباری داشته و هم در عرصه های مختلف پژوهشی، از تصحیح و تألیف و ترجمه، کارنامه ای درخشان بر جا گذاشته است. تصحیح مقامات حمیدی، ترجمهفرهنگ الرائد، و ترجمۀثمارالقلوب، ثعالبی نمونه ای از آثار ارزشمند این استاد فرهیخته است که گواهی بر این مدعاست. دکتر رضا انزابی نژاد روز گذشته دار فانی را وداع گفت. گفت و گوی کوتاه تلفنی با دکتر محمدرضا راشد محصل از دوستان و همکاران نزدیک استاد انزابی نژاد انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
متأسفانه باخبر شدیم که استاد رضا انزابی نژاد روز گذشته به رحمت خدا رفتند. در خصوص آشنایی تان با دکتر انزابی نژاد صحبت بفرمایید.
حدود ۵۰ سال از آشنایی و دوستی میان من و دکتر انزابی نژاد می گذرد. دکتر انزابی نژاد مردی دانشمند و جامع الاطراف بود که در میان ادبا کمتر نظیر داشت. کارهایی که ایشان انجام داده بود مثلالرائد، کارهایی بسیار کم نظیر و حتی بی نظیر هستند. دکتر انزابی نژاد مردی بسیار فروتن بود. من هرگز حرف بیهوده ای از او نشنیدم. هیچ گاه نسبت به چیزی که آگاهی نداشت سخن نمی گفت. به حق از دانشمندان بی نظیری بود که در مجامع علمی تکرار نشدنی هستند.
آن طور که شنیده ایم مدت زیادی بود که ایشان از بیماری آلزایمر رنج می بردند. در خصوص سال های آخر عمر استاد بفرمایید که چگونه گذشت؟
دکتر انزابی نژاد ظرف دو سال گذشته دچار فراموشی شد. جلساتی داشتیم و در طی یک ماه، یکدفعه چنان بیمار شد که دیگر قادر به ادامه جلسات نبود. به همراه آلزایمر دچار بیماری پارکینسون هم بود. این دو بیماری هم بسیار ناراحت کننده بود و هم داروهای ناسازگار با یکدیگر داشت که این مسأله بیشتر سبب آزار دکتر انزابی می شد.
فعالیت و تخصص دکتر انزابی نژاد بیشتر در چه زمینه ای بود؟
دکتر انزابی نژاد در زمینه ترجمه از عربی به فارسی کتاب های الرائد و شاهنامه کهن را دارند. ایشان در زمینه نقد ادبی هم کارهای بسیاری انجام دادند و گزیده هایی کم نظیر جمع آوری کردند. حدود ۸۰ مقاله علمی پژوهشی چاپ شده در نشریات مختلف از دکتر انزابی وجود دارد. آخرین مقاله ایشان در یاد نامه مرحوم دکتر مرتضوی به چاپ رسید. در زمینۀ تصحیح هم کارهای ارزنده ای چون مقامات حمیدی را انجام دادند.
اگر صحبت دیگری در مورد ایشان هست بفرمایید.
این ضایعه عظیم را به خانواده و دوستان او و هم به مجامع علمی داخل و خارج از ایران که درد دانش دارند، تسلیت می گویم.
یادآور می شوم که سید رضا انزابی نژاد متولد زمستان ۱۳۱۵ در شهر تبریز بود. وی دوران تحصیل خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در آن دیار سپری کرد و در سال ۱۳۳۸ از دانشسرای شهر تبریز فارغ التحصیل شد. رضا انزابی نژاد در سال ۱۳۴۷ در دانشگاه سوربن فرانسه برای تحصیل در مقطع دکتری رشتۀ زبان و ادبیات عربی پذیرفته شد که آن را ناتمام، رها کرد. سرانجام در سال ۱۳۵۱ برای تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه تهران پذیرفته شد. ۱۷ سال عضو گروه دانشگاه تبریز بود و سرانجام در سال ۱۳۶۶ به مشهد آمد و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی شد و تا پایان فعالیت علمی خود در آن جا ماند. دکتر انزابی نژاد در روز جمعه ۵ اسفند ماه ۱۳۹۱ به دیار باقی شتافت.
روحش شاد و یادش گرامی.تهیه گزارش از سهیلا یوسفی

نظر کاربر: در بیقراری ابر ، همیشه او را بیاد خواهم داشت . و در نشاط چشمه های گوارا کلامش را خواهم نوشید . و در آفتاب بلند ، یادش را گرامی خواهم داشت . . . چرا که در این دیار استاد بزرگی چون او به عالم کم اتفاق افتد . یادش بخیر و نام انزابی نزاد جاویدان باد . شاگرد کمترین او : حسین خسروجردی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612