کد خبر:5506
پ
daneshnamenaghd-m

نقد ادبی از افلاتون تا به امروز

چاپ دوم كتاب دانش‌نامه نقد ادبی از افلاتون تا به امروز تأليف دكتر بهرام مقدادی به تازگی از سوی نشر چشمه منتشر شده است

میراث مكتوب – چاپ دوم كتاب دانش نامه نقد ادبی از افلاتون تا به امروز تالیف دكتر بهرام مقدادی به تازگی از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

تالیف دانشنامه نیازمند کاری گروهی است اما مقدادی در این کتاب بر اساس موانعی که برای نوشتن و چاپ آن وجود داشته، با عجله آن را به ناشر تحویل داده است و به همین دلیل این اثر در مقایسه با دانشنامه‌های دیگر اثری کم‌حجم به شمار می‌رود و جای بسیاری از مدخل‌ ها در آن خالی است.

مقدادی در پیشگفتاری که بر چاپ دوم کتاب نوشته، توضیحاتی درباره تفاوت فرهنگ نقد ادبی و فرهنگ واژگان زبان داده است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «در یک فرهنگ نقد ادبی، لزومی ندارد که همه منتقدان و آرایشان ذکر شوند. هر روز در صحنه نقد ادبی منتقدی ظهور می‌کند و هیچ دانشنامه‌نویسی نمی‌تواند هرماه یا هر سال در دانشنامه تجدید‌نظر کند و چیزی به آن بیفزاید. از سوی دیگر کدام ناشری حاضر است که سرمایه هنگفتی را صرف تجدیدنظر و به‌هم‌ریختن حروف کتاب کند؟ اگر بخواهیم دانشنامه‌های نقد ادبی را که در کشورهای غربی چاپ می‌شوند با هم مقایسه کنیم، می‌بینیم هیچ دانشنامه‌ای یافت نمی‌شود که همه اصطلاحات و آرای همه منتقدان را در آن آورده باشند. معمولا یک نفر با استادان برجسته نقد ادبی همه دانشگاه‌های جهان مکاتبه می‌کند و از آنها می‌خواهد که هرکدام درباره منتقد مورد نظرشان و نظریه‌های نقد ادبی رایج مقاله‌ای بنویسند. آنگاه، پس از ویراستاری، مقاله‌ها به صورت الفبایی، روش‌ها، چهره‌های شناخته‌شده نقد ادبی جهان و اصطلاحات نقد ادبی را در دانشنامه‌اش مورد بحث قرار دهد.»

دانشنامه‌ای که مقدادی تالیف کرده، طیف گسترده‌ای از نظریه‌های ادبی را مورد بررسی قرار داده که شامل عقاید نظریه‌پردازان و اصطلاحات نقد ادبی است و برای هر کدام توضیحاتی داده شده‌ است.

دکتر بهرام مقدادی، استاد ادبیات انگلیسی، در پیش‌ گفتار چاپ دوم این کتاب همچنین می‌نویسد: «در نیمه‌ی دوم قرن بیستم انقلابی در مطالعات ادبی صورت گرفت. منتقدان فقط به نقد ادبی بسنده نکرده از علوم انسانی دیگر نیز بهره‌مند شدند – رشته‌هایی چون فلسفه، روان‌شناسی، مردم‌شناسی، زبان‌شناسی، اقتصاد سیاسی، جامعه‌شناسی، مطالعات زنان، مذاهب و ادیان مورد بررسی دوباره قرار گرفتند تا جایی که نظریه‌های جدید ادبی نه تنها باعث شدند که نظریه‌های مربوط به بررسی ادبیات که در گذشته به صورت سنتی ارائه می‌شدند دگرگون شوند، بلکه اساس و بنیان اندیشه‌ی غربی زیر سؤال برود. کتابی که هم‌اکنون در دست خواننده‌ی فرهیخته است، طیف گسترده‌ای از نظریه‌های ادبی را مورد بررسی قرار می‌دهد که شامل عقاید نظریه‌پردازان و اصطلاحات نقد ادبی است و برای هر کدام توضیحات روشنگری عرضه می‌کند. اگرچه به هیچ وجه مدعی نیستم که این دانش‌نامه کامل است،‌ در این مجلد اندکی از امکانات عظیم روش‌های نظریه‌پردازان معاصر ارائه می‌شود.»

او می‌گوید: دانش‌نامه‌ی نقد ادبی مدت‌ها نایاب بود و بعد از یک دهه آن را با رفع کاستی‌ها و به‌روز کردنش منتشر می‌کنم.

چاپ جدید دانش ‌نامه‌ی نقد ادبی از افلاتون تا به امروز در ۵۸۷ صفحه، با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و قیمت ۲۸ هزار تومان در سال 1393 از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612