کد خبر:3684
پ
emperaturi-m

نگاهی به سلسله هخامنشیان در امپراتوری فراموش شده

شاهنشاهان هخامنشی در فاصله ۳۳۰ تا ۵۵۰ قبل از میلاد بر امپراتوری‌ای حکم می‌راندند که از رودخانه سند تا شمال آفریقا و از دریاچه ارال تا خلیج فارس گسترده بود و بی‌‌شک بزرگترین امپراتوری بود که تا آن زمان تاریخ به خود دیده بود

میراث مکتوب – شاهنشاهان هخامنشی در فاصله ۳۳۰ تا ۵۵۰ قبل از میلاد بر امپراتوری‌ای حکم می‌راندند که از رودخانه سند تا شمال آفریقا و از دریاچه ارال تا خلیج فارس گسترده بود و بی‌‌شک بزرگترین امپراتوری بود که تا آن زمان تاریخ به خود دیده بود.
شاهنشاهان هخامنشی نه تنها با ساخت کاخ‌‌های زیبا و با شکوه در تخت جمشید (پارسه) و پاسارگارد و شوش بلکه با ایجاد یک نظام کارآمد اداری و ارتباطی، خدمت مهمی به تمدن بشری کردند. در این مدت آثار هنری منحصر به فردی تولید شد و کارهای علمی و فرهنگی در جاهایی مانند بابل و آشور را به یونان و به طور کلی به غرب منتقل و آنان را با تمدن خاورمیانه باستان آشنا کرد.
امپراتوری فراموش شده کتابی است درباره ‌فرهنگ، هنر و تمدن هخامنشیان که گردآورندگان آن: جان کرتیس و نایجل تالیس به دنبال برگزاری نمایشگاه موزه بریتانیا در سال ۱۳۸۴ درباره دوره بسیار مهم تمدن ایران باستان سال ‌های ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد یعنی دوره شاهنشاهی هخامنشی ارائه نمودند.
از تاریخ هخامنشی پارسیان ۳۳۰ تا ۵۵۰ قبل از میلاد، زبان‌ها و کتیبه‌های دوره هخامنشی، رمزگشایی خط میخی هخامنشی، باستان ‌شناسی دوران هخامنشی، کاخ‌ های هخامنشی، سفره شاهانه، جواهرات زیورآلات، دین و آداب و رسوم و تدفین، دستگاه اداری شاهنشاهی هخامنشی، حمل و نقل و جنگ‌افزار، ایران و یونان و میراث باستانی ایران ۱۲ فصل این کتاب را تشکیل می دهند.
کتاب کتاب امپراتوری فراموش شده؛ جهان پارسیان باستان با همکاری بئاتریس آندره سالوینی، باربارا آرمبراستر، آگنس بنوا، پی‌یر بریان، وستا سرخوش کرتیس، ایروینگ فنکل، پیتر هیگز، زهرا جعفرمحمدی، آندرو آر. میدوز، شاهرخ رزمجو، آن سیرایت، جان سیمپسون، نیل اسپنسر، متیو دابلیو استولپر، الکساندر ویلینگ و فرخ مستوفی فراهم آمده و کار ویراستاری آن را فرخ مستوفی انجام داده است.
این کتاب در ۲۷۲ صفحه به صورت مصور با طراحی جلد ابراهیم حقیقی و در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات کتاب آمه منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612