کد خبر:2119
پ
jahram-m

نهضت میراث مکتوب در چاپ دیجیتالی آثار نایاب

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب در طرحی، ۴۵ عنوان از آثار نایاب خود را به صورت دیجیتالی منتشر کرده است.

میراث مکتوب – مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب در طرحی، ۴۵ عنوان از آثار نایاب خود را به صورت دیجیتالی منتشر کرده است.
سید مهدی جهرمی، مدیر فروش مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب با ارائه توضیحاتی درباره این طرح بیان کرد: با توجه به اینکه تعدادی از آثار مؤسسه در طی سال های اخیر نایاب شده بود و از آنجا که این آثار به عنوان منابع دست اول برای پژوهشگران استفاده می شود مؤسسه میراث مکتوب طرحی اندیشید تا این آثار را، با وجود محدودیت امکانات در بازچاپ و با حداقل هزینه، در دسترس مخاطبان خود قرار دهد. بدین منظور با کسب اجازه از مصححان و رعایت حقوق مادی و معنوی آنها اقدام به چاپ کتب نایاب کرده است. بر این اساس با درخواست و اعلام نیاز مراجعه کنندگان به بخش فروش مؤسسه نسبت به چاپ تک نسخه ای آثار نایاب اقدام می شود.
وی ادامه داد: در مرحله نخست ما با گرفتن سفارش از مشتریان و متقاضیان کتاب های نایاب، اقدام به چاپ کتاب به تعداد مورد درخواست کردیم و پس از مدت کوتاهی با توجه به نیاز بازار، بخش فروش بدون گرفتن سفارش اقدام به چاپ تعدادی از کتاب ها کرد که این آثار با استقبال مواجه شد و عناوینی که به تعداد ۵ تا ۱۰ نسخه منتشر کردیم تماماً به فروش رفت و به فاصله کمی، این آثار را دوباره به چاپ رساندیم.
مدیر فروش مرکز پژوهشی میراث مکتوب به ویژگی های این چاپ اشاره کرد و افزود: تفاوت این کتاب ها با سایر چاپ هایی که به صورت متفرقه و در شمارگان محدود انجام می شود در ماندگاری و کیفیت آن ها است که باید گفت مشابه چاپ اُفست است.
به گفته جهرمی این اقدام از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب گام مهمی در فراهم آورن امکان دسترسی به کتاب های نایاب مؤسسه و شیوۀ نوینی در تعامل ناشر، مولف و مصحح است.
وی در ادامه با اشاره به مزایای طرح دیجیتال سازی کتب نایاب از سوی مؤسسۀ میراث مکتوب بیان کرد: صرفه جویی در هزینه های تولید، صرفه جویی در مصرف کاغذ، تسریع در تولید و حذف زمان هایی که برای مراحل لیتوگرافی، چاپ و صحافی که در شیوه های معمول استفاده می شود، جلوگیری از انباشت سرمایه ملی و پر نکردن انبارهایی که سالیان سال باید چشم انتظار خالی شدن آنها بود، شکستن بازار کاذبی که توسط برخی سودجویان تحت عنوان نایاب فروشی شکل گرفته است و به اهل فرهنگ و پژوهشگران هزینه های گزافی را تحمیل می کند، از جمله محسنات این طرح است.
مدیر فروش مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب در پایان تصریح کرد: این کار از زمستان سال ۱۳۹۰ آغاز شده است و تاکنون ۴۵ عنوان کتاب از آثار نایاب مؤسسه منتشر شده و در دسترس خوانندگان قرار گرفته است و ما امروز می توانیم ادعا کنیم به سمتی حرکت می کنیم که به هیچ مخاطبی جمله «تمام شد» را نگوییم و تمام نیاز مخاطبان خود را برآورده کنیم.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612