کد خبر:2202
پ
nasr-m

ایران در متون و منابع عثمانی

در طول دوران صفویه و در مقاطع مختلف، برخوردهای نظامی متعددی میان ایران و عثمانی صورت گرفت. در این دوران طولانی، یک دورۀ دوازده ساله (۹۸۶ – ۹۹۸) به عنوان پربرخوردترین دوره، از جایگاه خاصی برخوردار است.

میراث مکتوب – در طول دوران صفویه و در مقاطع مختلف، برخوردهای نظامی متعددی میان ایران و عثمانی صورت گرفت. در این دوران طولانی، یک دورۀ دوازده ساله (۹۸۶ – ۹۹۸) به عنوان پربرخوردترین دوره، از جایگاه خاصی برخوردار است.
در این دوره که با سلطنت سلطان مراد سوم (حک: ۹۸۲ –
۱۰۰۳) در عثمانی و شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده و اوایل سلطنت شاه عباس یکم در ایران همزمان بوده، پنج لشکرکشی از سوی دولت عثمانی به سوی مرزهای ایران در قفقاز و آذربایجان صورت گرفت. هر یک از این یورشها به فرماندهی یکی از سرداران بسیار معروف و مشهور عثمانی که در کارنامۀ نظامی خود فتوحات بزرگی را ثبت کرده بودند، انجام یافت.
آنچه در بالا آمده است بخشی از مقاله نصرالله صالحی با عنوان «ایران در متون و منابع عثمانی» است که در شماره ۴۹ دوماهنامه تخصصی گزارش میراث به چاپ رسیده است.
متن کامل این مقاله را در فایل زیر مشاهده کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612