کد خبر:1537
پ
maaref.m

معارف، نشریه ای در حوزه اندیشه اسلامی

معارف مجله ای است برای نشر مقالات تحقیقی و معرفی و نقد کتاب در موضوعات گوناگون حوزه های اندیشه، کلام، فلسفه، دین و عرفان. انتشار پژوهشهای مبتنی بر کشفیات جدید، تصحیح نسخه های خطی و شرح و توضیح آنها و نیز ترجمۀ مقالات ارزشمند به منظور ایجاد زمینه بحث و تبادل نظر میان محققان و صاحب نظران حوزه های یاد شده از اهداف مجله است.

میراث مکتوب – معارف مجله ای است برای نشر مقالات تحقیقی و معرفی و نقد کتاب در موضوعات گوناگون حوزه های اندیشه، کلام، فلسفه، دین و عرفان. انتشار پژوهشهای مبتنی بر کشفیات جدید، تصحیح نسخه های خطی و شرح و توضیح آنها و نیز ترجمۀ مقالات ارزشمند به منظور ایجاد زمینه بحث و تبادل نظر میان محققان و صاحب نظران حوزه های یاد شده از اهداف مجله است.
آنچه محتوای این شماره را تشکیل می دهد، بدین قرار است:
یادداشت سردبیر
ابراهیم ادهم و همتایان او در عرفان جهان: یلدا آزرمی
بازتاب گفتار و کردار مشایخ صوفیه در مثنوی و آثار منثور مولانا: دکتر قدرت الله طاهری و مرجان نوروزی
تأثیر فرهنگ و تمدن اسلامی اندلس در اروپا: عبدالواحد ذنون طه؛ ترجمه: دکتر حجت رسولی
خاستگاه اجماع شاعران در برابر شاهنامه: دکتر مجتبی دماوندی
دو معیار نویافته در تصحیح دیوان خاقانی: سعید مهدوی فر
رویکرد انگاره های وحیانی به تحصیل علوم: زهرا مصطفوی فرد و حامد مصطفوی فرد
نگاهی به نقش و جایگاه تاریخی حرانیان در فرهنگ اسلامی: عادل شیرالی و نرگس شامحمدی
مقالۀ «ابراهیم ادهم و همتایان او در عرفان جهان» بر آن است تا به بررسی و تحلیل مشابهت ها در احوال ابراهیم، بودا و سنت هوبرت بپردازد. در هر دین و آیینی روندگانی در جست و جوی کورسوی معرفت ره به سراپردۀ اشراق برده و عارف به معارف گشته اند. در میان بزرگان عارف مسلک جهان، مشابهت های احوالی، زندگی نامه ای و تاریخی به اندازه ای است که گاه ظنّ و گمان تأثیر و تأثر بین آنها را در ذهن تقویت می کند. ابراهیم ادهم در تصوف در زمره پیرانی است که مشابهان فراوانی در میان عارفان جهان دارد و بیشترین سهم را از آن میان بودا و قدیس هوبرت دارند.
در «بازتاب گفتار و کردار مشایخ صوفیه در مثنوی و آثار منثور مولانا»، اقوال و کرداری که در مثنوی و آثار منثور مولانا بازتاب داشته اند در سه حوزۀ انسان نشاسی، معرفت شناسی و خداشناسی دسته بندی و تحلیل شده و به ریشه های اثرپذیری و شیوه های بهره گیری مولانا از کلام مشایخ اشاره گردیده است.
« تأثیر فرهنگ و تمدن اسلامی اندلس در اروپا»، کوشیده است فرآیند انتقال تمدن اسلامی به اروپای غربی را با مراجعه به منابع متنوع لاتین و عربی نشان دهد.
مقالۀ «خاستگاه اجماع شاعران در برابر شاهنامه» سعی داشته تا نظر شاعران معاصر فردوسی، به ویژه عنصری و فرخی را دربارۀ شاهنامه بر مبنای دیوان آنان بکاود و در پی تبیین آن است که اجماع شاعران در برابر شاهنامه خاستگاه اقتصادی یا مبنایی سیاسی داشته و از مبانی نظری استواری بهره مند نبوده است.
«دو معیار نویافته در تصحیح دیوان خاقانی» به معرفی دو معیار علمی، یعنی توجه به جنبه های بدیعی و تقارن های معنوی و زیباشناختی می پردازد و بر اساس این دو معیار به تصحیح انتقادی موارد نمونه واری از ضبط های فاسد چاپ سیدضیاءالدین سجادی و میرجلال الدین کزازی می پردازد.
«رویکرد انگاره‌های وحیانی به تحصیل علوم»، مقاله‌ای است که خواسته تا رویکرد انگاره های دینی را در مسئله تولید علم بررسی کند.
«نگاهی به نقش و جایگاه تاریخی حرانیان در فرهنگ اسلامی»، بر آن بوده تا به صورت اختصار تاریخچه، عقاید و مناسک حرانیان را بررسی کند.
معارف؛ دوره بیست و چهارم (شماره پیاپی ۷۰ و ۷۱)؛ به صاحب امتیازی مرکز نشر دانشگاهی؛ سردبیر: دکتر احمد خاتمی؛ در قطع وزیری؛ با ۱۴۵ صفحه؛ به بهای ۲۰۰۰۰ ریال منتشر شده است.
معرفی کتاب از زکیه بیات
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612