کد خبر:38964
پ
امید طبیب زاده

میراث مکتوب، پایه هویت ملی است

امید طبیب‌زاده: هر سرمایه‌ای صرف میراث مکتوب ما بشود، سوای فواید علمی بسیار، بیشترین سود را در تحکیم پایه‌های هویت ملی خودمان خواهد داشت.

میراث مکتوب- خاطرم هست که سال‌ها پیش وقتی دکتر نصرالله پورجوادی در اقدامی شجاعانه و کاملاً آکادمیک، نسخه‌برگردان سفینه تبریز را به‌صورت فکسیمیله منتشر کرد، برخی از همکاران در مرکز نشر دانشگاهی آن زمان، با چنان نفرتی از این اقدام وی سخن گفتند که گویی او مرتکب شنیع‌ترین جنایت‌ها شده باشد! حرف اول و آخر همه‌شان هم این بود که چرا باید چنان سرمایهٔ هنگفتی صرف انتشار چنین اثر کم‌مخاطبی بشود، غافل از این‌که هر سرمایه‌ای صرف میراث مکتوب ما بشود، سوای فواید علمی بسیار، بیشترین سود را در تحکیم پایه‌های هویت ملی خودمان خواهد داشت.

متأسفانه سال‌هاست که مرکز نشر دانشگاهی از آن مسیر اولیه‌اش منحرف شده اما جای بسی خوشبختی است که مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب، سال‌هاست به‌طور اختصاصی به این مهم می‌پردازد. این پژوهشگاه ضمن اهتمام در تصحیح و آماده‌سازی و انتشار نسخ خطی، جوانان دانشمندی را نیز برای این فن شریف آموزش می‌دهد.

افزون بر انتشار نسخه‌برگردان‌های نسخ خطی و چاپ‌های مصحح متون کهن، مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب سه نشریهٔ بسیار ارزشمند نیز با عناوین «گزارش میراث»، «آینهٔ میراث» و «میراث علمی اسلام و ایران» منتشر می‌کند که هرکدام مجموعهٔ بسیار سودمندی از تحقیقات محققان دربارهٔ میراث مکتوب ایران و جهان اسلام و مسائل مرتبط به آن است. امسال سی‌مین سالگرد تأسیس این مؤسسهٔ عالی‌قدر است و بنده ضمن تبریک به دوست دانشمندم جناب آقای دکتر اکبر ایرانی و همکاران گرامی‌شان در آن پژوهشگاه، برایشان آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم.

امید طبیب‌زاده
استاد زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612