کد خبر:5226
پ
فاقد تصویر شاخص

مشروطه‌خواهان گیلان چه کسانی بودند؟

تاریخ انقلاب مشروطیت ایران به همت هزاران مرد و زن آزاده ای رقم خورده است که در راه استقرار حکومت قانون از هیچ کوششی فروگذار نکردند

میراث مکتوب – تاریخ انقلاب مشروطیت ایران به همت هزاران مرد و زن آزاده‌ای رقم خورده است که در راه استقرار حکومت قانون از هیچ کوششی فروگذار نکردند، تا این نهال نورسته، درختی بارور شود. تاکنون تاریخ نگاران زیادی در خلال آثار خود نقش و جایگاه شخصیت های مهم انقلاب مشروطیت را بازگو و ثبت کرده اند و حتی کتاب های مستقلی در شرح حال مشاهیر رجال مشروطه تهران، آذربایجان و اصفهان نگاشته شده است.

کتاب رجال مشروطۀ گیلان اثری است که به طور مستقل به شرح احوال و اقدامات آن دسته از مجاهدین و مشروطه‌خواهان گیلانی پرداخته که نقش بارز و برجسته تری در استقرار مشروطیت در سال ۱۳۲۴ ق، و سپس اعادۀ آن در سال ۱۳۲۷ ق، داشته اند و در ضمن معدودی از مهم‌ترین هواداران مشروطۀ مشروعه را نیز معرفی کرده است.

به گفتۀ هومن یوسفدهی، نگارندۀ این کتاب مدخل ها در این اثر بر اساس شهرت افراد در دوران مشروطه تنظیم شده و شهرت و نام خانوادگی افراد در دوره های بعد ملاک کار قرار نگرفته است. همچنین مطالب این کتاب با رعایت ایجاز و اختصار و با تأکید بر حیات سیاسی و اجتماعی رجال گیلان در دوران انقلاب مشروطیت تهیه و تدوین شده است.

در این کتاب به دلایل فنی از ذکر مشخصات کتاب شناسی منابع مورد استفاده در ذیل هر مدخل خودداری شده است که برخی از دلایل عبارتند از کثرت مدخل ها و مشابه بودن منابع در بسیاری از موارد، تبعیت از شیوۀ رایج در کتاب های مشابه، زیاد شدن حجم کتاب و بالطبع افزایش قیمت آن و …

نگارنده در این اثر بیش از ده سال با مطالعۀ ده ها کتاب، مقاله و روزنامه و سند به استخراج اطلاعات دربارۀ تاریخ و رجال گیلان مشغول بوده است و به شهادت فهرست تفصیلی منابع و مأخذ که در پایان کتاب آورده شده کوشیده است تا بیشتر به استناد آثار مکتوب به معرفی رجال مشروطۀ گیلان بپردازد.

کتاب رجال مشروطۀ گیلان تألیف دکتر هومن یوسفدهی در۳۱۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه بهای ۸۰۰۰۰ ریال از سوی نشر فرهنگ ایلیا در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612