کد خبر:5586
پ
Ghazne2-m

مجموعه مقالات غزنی بستر تمدن شرق اسلامی

غزنین یا غزنه تاریخی شهری است مشهور که نزد محققان و پژوهشگران نامی آشنا دارد

ميراث مكتوب – غزنین یا غزنه تاریخی شهری است مشهور که نزد محققان و پژوهشگران نامی آشنا دارد. به ویژه ادیبان و دانشوران ادبی با این نام بسیار آشنا هستند. یکی از ادوار درخشان ادب فارسی در این شهر مورد حمایت قرار گرفت و شعرا و ادبای زیادی به این شهر رفت و آمد داشتند. اکنون این شهر با عنوان غزنی، در مرکز ایالت غزنی افغانستان قرار دارد و سخت مورد علاقه عزیزان افغان. این شهر در سال 2013 از سوی سازمان علمی و فرهنگی آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد.

در همین راستا، مجمع فرهنگی علما و طلاب جاغوری مجموعه مقالاتی را در 4 جلد با عنوان غزنی، بستر تمدن شرق اسلامی را تهیه کرده است.

در این کتاب تاریخ، فرهنگ، زبان، جغرافیای تاریخی و مفاخر غزنی مورد بحث قرار گرفته‌اند. نویسندگان این کتاب، بر خلاف بسیاری از نویسندگان سده اخیر، غزنی و بانیان فرهنگ و تمدن آن را تنها بر اساس فرضیات بیگانگان و نظرات خاورشناسان معرفی نکرده، بلکه به منابع تاریخی معتبر، جغرافیای تاریخی، زبان و ادبیات، دین و مذهب، آداب و رسوم، نام باستانی و کنونی اقوام، چهره، نام‌های باستانی شهرها و کوه‌ها و نهرها، و … را مورد توجه قرار داده‌اند.

بخش نخست

سیمای غزنی در منظومه‌های تاریخ آریانا

بخش دوم

جغرافیای فرهنگی، انسانی و تاریخی غزنی باستان

بخش سوم

جغرافیا و مراکز تاریخی ایران باستان

جلد دوم

بخش نخست

سه نگارش در تاریخ غزنویان

بخش دوم

سه نوشتار در تاریخ غزنویان

بخش سوم

سه قلم با غزنویان و اسماعیلیان

اين كتاب از سوي انتشارات عرفان در سال 1393 به چاپ رسيده است.

منبع: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612