کد خبر:5667
پ
alemanshiee-m

عالمان شیعه غزنی

«عالمان شیعه غزنی» به مناسبت برگزیده شدن شهر باستانی غزنه، به عنوان پایتخت فرهنگی و مدنی جهان اسلام در سال 2013 م. از سوی یونسکو، کتابت شده است

ميراث مكتوب – «عالمان شیعه غزنی» به مناسبت برگزیده شدن شهر باستانی غزنه، به عنوان پایتخت فرهنگی و مدنی جهان اسلام در سال 2013 م. از سوی یونسکو، کتابت شده است.

این اثر، زندگی‌نامه (بیش از 110) تن ازعالمانِ حوزوی، فقیه، عارف، انقلابی، مورخ، مدرس، شهید، شاعر، پژوهشگر و نویسنده شیعه امامیه از قرون گذشته تا زمان اکنون را در خود دارد.

بدون تردید، عالمان متعهد شیعه در طول تاریخ اسلام، و از آن جمله در افغانستان، مهمترین پایگاه برای حفظ و گسترش دین، مذهب، سنگربانان و مدافعان حریم تشیع بوده اند. سرگذشت و تاریخ پر افتخار عالمان دینی شیعه در افغانستان، نشان دهنده این واقعیت است که آنان، با تمام وجود، در راه حفظ و پاسداری از ارزش های دینی و مذهبی، سعی و تلاش کرده و از جان و مالشان در این مسیر مایه گذاشته اند. هم زمان در چند جبهه مبارزه داشته اند. در جبهه ضد استعماری و تهاجم بیگانگان به خاک افغانستان؛ روحانیان شیعه لباس رزم پوشیده و سنگر به سنگر، همگان با مدافعان حریم ملت و میهن، تا پای شهادت مبارزه کرده اند. در جبهه ضد استبدادی. با زبان و قلم و تحمل زندان و شکنجه و تبعید، استبداد را به زانو در آورده‌اند.

این کتاب، شامل سه بخش است:
درآمد
مقدمه
بیوگرافی‌ها

زندگی نامه سه دسته از عالمان و شخصیت‌های استان غزنین مورد توجه و اولویت قرار گرفته است:

الف. عالمان و شخصیت هایی که خدمات علمی و فرهنگی داشته اند و با ساختن مدرسه علمیه و مراکز آموزشی، عمر گران بهای خود را به تربیت شاگردان و جویندگان علم و دانش و تبلیغ معارف اسلامی صرف کرده اند.

ب. علما و طلاب جوانی که در راه مبارزه با انحرافات فکری و استبداد داخلی، شکنجه و زندان را به جان خریده اند و یا در راه دفاع از میهن و آرمان های اسلامی، جام شهادت سرکشیده اند.

ج. طلاب و روحانیانی که همچون سلف صالح خود، در جهت گسترش علم و دانش و در دفاع از ارزش های دینی و مذهبی، با نوشتن کتاب و مقالات، در راه اعتلای فرهنگ اسلامی، مجدانه تلاش نموده اند.

کتاب «عالمان شیعه غزنی» در 446 صفحه از سوی مؤسسه انتشارات عرفان در سال 1393 منتشر شده است. این کتاب را قربانعلی فصیحی و علی‌مدد شریفی نگاشته‌اند.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612