کد خبر:29909
پ
محمدمهدی جعفری
بازنشر به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب

مؤسسۀ میراث مکتوب؛ آزادکننده و عمومی کنندۀ گنجینه‌های با ارزش

دکتر سید محمدمهدی جعفری در گفتاری که به مناسبت سالروز تأسیس مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در دی‌ماه ۱۴۰۰ ارائه کرد، گفت: مؤسسۀ میراث مکتوب، آزادکننده و عمومی کنندۀ گنجینه‌های با ارزش است.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، به مناسبت گرامیداشت بیست‌وهشتمین سال تأسیس این مؤسسه، از روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه تا پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰، مجموعه‌ای از گفتارهای اساتید و پژوهشگران برجسته دربارۀ فعالیت‌ها و دستاوردهای مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در فضای مجازی پخش شد.

یکی از این سخنرانی‌ها توسط دکتر سید محمدمهدی جعفری (پژوهشگر و استاد بازنشسته دانشگاه شیراز)، ارائه شد. وی از اختراع خط به عنوان سنگ بنای تمدن سخن گفت و ضمن شرحی مختصر از تأثیر نگارش در بسط مدنیت، گفت: در اسلام خط و قلم و نگارش و خواندن و درست خواندن و درست نوشتن بسیار تأکید شده است و قرآن به نون و قلم و برگ‌های نگارش یافته سوگند یاد کرده است. سوگندهای قرآنی برای متوجه ساختنِ انسان‌ها به اهمیّت چیزهایی است که بدان‌ها سوگند می‌خورند. نوشتن و نگارش و پدید آوردن کتاب در میان مسلمانان چنان رواج یافت که گویِ سبقت را از همۀ ملت‌های دیگر ربودند و در سده‌های سوم و چهارم و پنجم کتابخانه‌های ده‌ها هزار و حتی صدها هزاری بنیاد نهادند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زندانی بودن برخی از گنجینه‌های بسیار باارزش گذشتگان در گوشۀ کتابخانه‌های ایران و جهان، گفت: دفتر نشر میراث مکتوب یکی از آن کاوه‌های چرمینه پرچم و آزادکنندگان آن زندانیان و گشایندۀ آن گنجینه‌ها و به فضای آزادِ عموم آورندۀ آن میراث‌های گران‌سنگ و باارزش است.

مشروح سخنان دکتر سید محمدمهدی جعفری را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612