کد خبر:29912
پ
محمود امیدسالار
بازنشر به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب

مفیدترین راه حمایت از فرهنگ ملی در قبال تهاجم بیگانگان

دکتر محمود امیدسالار در گفتاری که به مناسبت سالروز تأسیس مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در دی‌ماه ۱۴۰۰ ارائه کرد، گفت: یکی از مفیدترین، سهل‌ترین و ارزان‌ترین طرق حمایت از فرهنگ ملی حمایت از نهادهایی است که به احیاء میراث مکتوب این فرهنگ اشتغال دارد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، به مناسبت گرامیداشت بیست‌وهشتمین سال تأسیس این مؤسسه، از روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه تا پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰، مجموعه‌ای از گفتارهای اساتید و پژوهشگران برجسته دربارۀ فعالیت‌ها و دستاوردهای مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در فضای مجازی پخش شد.

یکی از این سخنرانی‌ها توسط دکتر محمود امیدسالار (مصحح، پژوهشگر و کتابدار بازنشستۀ کتابخانۀ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس) ارائه شد. وی به بیان برخی در مورد مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب و نهادهای مشابه آن و اهمیت این نوع مراکز برای حمایت از فرهنگ ملی پرداخت و در خصوص اهمیت زبان و ادبیات ملی به مثابه یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های فرهنگ و از ارکان هویت ملی سخن گفت.

وی ضمن شرحی اجمالی از شرایط ملل اروپایی در این زمینه گفت: خودآگاهی ملی در اروپا پدیده نسبتاً جدیدی است. درحالی‌که در ایران به شهادت متون تاریخی خودمان و اقوامی که با ما رابطه داشته‌اند این خودآگاهی بسیار پیش‌تر صورت گرفته است.

وی سپس به موضوع زبان و ادبیات و رابطه آن با خودآگاهی ملی با ارئه شواهدی از اروپا پرداخت و در بخش پایانی سخنانش به طرح این پرسش پرداخت که آیا درست است که در مملکت ما که زبان و ادبیات ملی از لااقل هزار سال پیش موجود بوده و نیازمند اختراع نیست، هزاران متن ادبی، تاریخی، فلسفی و علمی در کتابخانه‌های ما خاک بخورند. آیا درست است که در این مورد به لفاظی خشک و خالی و فرهنگ فرهنگ کردن قناعت کنیم؟

وی گفت: سال‌هاست که بسیاری از دلسوزان ادب و فرهنگ این مملکت گفته‌اند و می‌گویند که باید از فرهنگ ملی در قبال تهاجم بیگانگان حمایت کرد. یکی از مفیدترین، سهل‌ترین و ارزان‌ترین طرق حمایت از فرهنگ ملی حمایت از نهادهایی است که به احیاء میراث مکتوب این فرهنگ اشتغال دارد. باید امکانات مادی ادامۀ کار این نهادها با همّت دولتمردان دلسوز فراهم آید. مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، مدیر فعال آن جناب دکتر ایرانی، دانشمندان و فضلایی که با این مؤسسه همکاری می‌کنند و کارمندان صبور و سخت‌کوش مرکز، در صف اول مدافعان فرهنگ ملی ما قرار دارند. به نظرِ فقیر، کمک به توسعه و رونق چنین نهادی یک وظیفه ملی است.

مشروح سخنان دکتر محمود امیدسالار را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612