کد خبر:29861
پ
کیوانی ۸
بازنشر به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب

مؤسسۀ میراث مکتوب بیشترین سهم را در استقرار نهاد تصحیح متون داشته است

دکتر مجدالدین کیوانی در گفتاری که به مناسبت سالروز تأسیس مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در دی‌ماه ۱۴۰۰ ارائه کرد، گفت: مرکز میراث مکتوب در تشکیل و استقرار نهاد تصحیح متون در ایران بیشترین سهم را داشته است.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، به مناسبت گرامیداشت بیست‌وهشتمین سال تأسیس این مؤسسه، از روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه تا پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰، مجموعه‌ای از گفتارهای اساتید و پژوهشگران برجسته دربارۀ فعالیت‌ها و دستاوردهای مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در فضای مجازی پخش شد.

یکی از این سخنرانی‌های توسط دکتر مجدالدین کیوانی (سردبیر دوفصلنامۀ علمی پژوهشی آینۀ میراث و عضو شورای علمی دائره المعارف بزرگ اسلامی)، ارائه شد. وی با اشاره به سابقۀ تقریبا صدسالۀ تصحیح متون در ایران، و گسترش این فعالیت در سه چهار دهۀ اخیر، گفت: به نظر می‌رسد که مرکز میراث مکتوب در تشکیل و استقرار این نهاد بیشترین سهم را داشته است. گسترش کمی و کیفی پدیدۀ متن‌پژوهی و احیای منابع مکتوبِ پیشینیان لابد تاکنون هم به بروز مسائلی منجر شده، هم تجارب ارزنده‌ای به بار آورده است که مقتضی بررسی و ارزیابی علمی و نظام‌مند است.

وی سپس به بیان دو پیشنهاد خود پرداخت؛ یکی فراهم آوردن فهرست جامعی از تمامی نکات و مطالبی که از آغاز تاکنون حین تصحیح و تنقیح آثار مکتوب تدریجاً کشف، وارسی، تبیین و تشریح شده و در قالب رسالات و مقالاتی عرضه شده است؛ و دیگر مقدم شمردن تصحیح متون بکر و دست نخورده بر متونی که قبلاً لااقل یکبار از زیر دستِ پژوهشگری دیگر بیرون آمده است.

مشروح سخنان دکتر مجدالدین کیوانی را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612