پ

گزارش تصویری نود و ششمین محفل ماهانۀ میراث مکتوب

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، امروز چهارشنبه، 25 بهمن‌ماه ۱۴۰۲، نود و ششمین محفل ماهانه و دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، موسوم به چهارشنبه‌های دیدار، در سالن کتابخانۀ این مؤسسه برگزار شد.

محفل این ماه مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به یاد مرحوم مجتبی مینوی (19 بهمن 1281 ـ 7 بهمن 1355)، ادیب، نویسنده، مصحّح، مورخ و مترجم، برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، پس از سلام و خیر مقدم به حاضران و پس از خواندن سطوری از کتاب حکایت همچنان باقی عبدالحسین زرین‌کوب که به مرحوم مینوی اشاره داشت، به تلاش خانم اکرم سلطانی در احیای اسناد مربوط به اساتید دانشکده الهیات دانشگاه تهران و تدوین فیلم‌های مستندی برای انعکاس این اسناد، اشاره کرد و در ادامه یکی از این فیلم‌ها که به اسناد مربوط به مرحوم مینوی اختصاص داشت، نمایش داده شد.

در این ویدئو که ضمن نمایش اسناد مربوط به مرحوم مینوی گزارشی از آنها توسط خانم سلطانی قرائت می‌شد، سیری از روند کلی و مقاطع مهم فعالیت‌های زنده‌یاد مینوی در مقام استاد دانشگاه تهران، همچون کسب مقام استادی در سال 1334، سفر ایشان به ترکیه، انتخاب به عنوان رایزن فرهنگی ایران در ترکیه، حضور در آمریکا و بازنشستگی ایشان پس از 46 سال خدمت در سال 1347 ارائه شد.

در ادامه دکتر علی‌اشرف صادقی، ضمن اشاره به سابقه آشنایی خود مرحوم مینوی از سال 1351 به بیان خاطراتی از او پرداخت و ضمن گفته‌های خود اظهار کرد: من همیشه به حق ایشان را استاد علامه مینوی خوانده‌ام و معتقدم لقب علامگی سزاوار ایشان است و ما در آن دوره کسی را به جامعیت ایشان در دانشگاه تهران نداشتیم.

در بخش بعدی جلسه دکتر فتح‌الله مجتبائی نیز از سابقه آشنایی خود با مرحوم مینوی در جلسات مربوط به فرهنگ تاریخی زبان فارسی گفت و ضمن بیان خاطراتی از ایشان، اظهار کرد: مینوی شخصی منحصر بفرد و بزرگترین کتاب‌شناس آن زمان بود.

دکتر نجفقلی حبیبی، دکتر مجدالدین کیوانی و دکتر میرمجلسی هم در این جلسه به بیان مطالبی دربارۀ ابعاد شخصیتی و اخلاقی و حرفه‌ای زنده‌یاد مینوی پرداختند.

خانم سوسن اصیلی نیز با موضوع میکروفیلم‌های کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دربارۀ مرحوم مینوی سخن گفت و با بیان این که بنیان این مجموعه بی‌نظیر را ایشان گذاشته است، گفت: اولین بار کتابخانه ملی در حدود سال‌های 1315 از مرحوم قزوینی که در پاریس ساکن بود خواست تصاویری را از نسخ خطی موجود در آنجا فراهم کند و حدود 20 سال بعد هم وزارت فرهنگ به مینوی مأموریت داد که مجموعه‌ای از نسخ ترکیه فراهم آورد و ایشان طی سفر و مأموریتی 4 ساله میکروفیلم‌های 700 نسخه از نسخ موجود در ترکیه را تهیه کرد و یادداشت‌های باارزشی در مورد این نسخه‌ها نوشت.

وی ادامه داد: دسته دیگری از میکروفیلم‌های تهیه شده از سوی ایشان به نسخ موجود در کشورهای اروپایی و کشورهای عربی اختصاص دارد که حدود 800 نسخه است. همچنین ایشان در مقام رئیس بنیاد شاهنامه تصاویر همه نسخه‌های با ارزش شاهنامه را فراهم آورده بود که در آن مجموعه که بعدا در پژوهشگاه علوم انسانی ادغام شد، نگهداری می‌شد. دسته دیگری از میکروفیلم‌ها هم در کتابخانه شخصی ایشان نگهداری می‌شود که مشخص نیست که آیا مشتمل بر مواردی جز سه دسته پیشین است یا نه.

در بخشی از این جلسه دکتر ایرانی ضمن یاد کردن از برخی متولدین بهمن‌ماه شاخه گلی به چند تن از حاضران متولد در این ماه، یعنی دکتر مجدالدین کیوانی، دکتر قدمعلی سرامی و استاد علی‌اصغر شاه‌زیدی، تقدیم کرد.

همچنین لوح تقدیری نیز از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به پاس 10 سال حضور و فعالیت دکتر کیوانی در مقام سردبیر مجله علمی پژوهشی آینۀ میراث به ایشان اهدا شد.

در ادامه جلسه دکتر احمد جلالی، نمایندۀ سابق ایران و در یونسکو، از برخی فعالیت‌ها در زمینۀ ثبت آثار ایران در یونسکو و حافظۀ جهانی و خدمات دکتر ایرانی در این زمینه سخن گفت.

سپس دکتر ایرانی از چاپ ویژه‌نامۀ بزرگداشت هزارۀ ابوریحان بیرونی در قالب شمارۀ جدید دوفصلنامۀ میراث علمی اسلام و ایران، و انتشار کتاب «معرفت وتر ثلث قوس معلومة الوتر (روش عددی تثلیث زاویه)» خبر داد.

پایان بخش این جلسه آوازخوانی استاد علی‌اصغر شاه‌زیدی، از اساتید برجسته آواز و شاگرد مرحوم تاج اصفهانی، به همراه نوازندگی رضا شریعت بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612