کد خبر:29857
پ
محمود عابدی ۳
بازنشر به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب

تصحیح متون پایان‌پذیر نیست

دکتر محمود عابدی در گفتاری که به مناسبت سالروز تأسیس مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در دی‌ماه ۱۴۰۰ ارائه کرد، گفت: هیچ متن کهنی وقتی به عنوان تصحیح نهایی به آن نگاه می‌کنیم، کارش تمام نشده است.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، به مناسبت گرامیداشت بیست‌وهشتمین سال تأسیس این مؤسسه، از روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه تا پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰، مجموعه‌ای از گفتارهای اساتید و پژوهشگران برجسته دربارۀ فعالیت‌ها و دستاوردهای مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در فضای مجازی پخش شد.

یکی از این سخنرانی‌های توسط دکتر محمود عابدی (عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی) ارائه شد. وی کار تصحیح امهات متون فارسی را ناتمام توصیف کرد و گفت: ما در کتابخانه‌های داخلی و خارجی متن‌های ارزنده‌ای داریم که هنوز کشف نشده، معرفی نشده و تصحیح نشده است. علاوه بر این تصحیح متون مثل کارهای فرهنگی دیگر پایان‌پذیر نیست. تا آن زمانی که یک متن باقی است و یک متن‌خوان وجود دارد، این کار ادامه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با نام بردن از برخی متون، گفت: هیچ متن کهنی وقتی به عنوان تصحیح نهایی به آن نگاه می‌کنیم، کارش تمام نشده است. نمونۀ آن شاهنامۀ فردوسی است که کاری که در مورد آن انجام شد از کارهای پیشین بسیار بسیار بهتر و درخشان‌تر است.

وی در پایان افزود: امیدواریم با پیشرفتی که مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب تا به حال در حوزه تصحیح متون رقم زده و پیشرفتی که در پیش دارد و در کار آن می‌بینیم، به جایی برسد که هم محققانی را تربیت و کشف کند که بهتر از گذشته بتوانند متن‌ها را تصحیح کنند، هم امکانات بیشتری پیدا کند و کارهای ارجمندتری را عرضه کند.

مشروح سخنان دکتر محمود عابدی را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612