کد خبر:29852
پ
دکتر صادقی ۴
بازنشر به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب

میراث مکتوب تنها مؤسسۀ جدی است که به میراث گذشتۀ ما می‌پردازد

دکتر علی‌اشرف صادقی در گفتاری که به مناسبت سالروز تأسیس مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در دی‌ماه ۱۴۰۰ ارائه کرد، گفت: مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب تنها مؤسسۀ جدی است که به میراث گذشتۀ ما می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، به مناسبت گرامیداشت بیست‌وهشتمین سال تأسیس این مؤسسه، از روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه تا پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰، مجموعه‌ای از گفتارهای اساتید و پژوهشگران برجسته دربارۀ فعالیت‌ها و دستاوردهای مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در فضای مجازی پخش شد.

یکی از این سخنرانی‌ها توسط دکتر علی‌اشرف صادقی (استاد بازنشستۀ دانشگاه تهران و عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، ارائه شد. وی در این گفتار با اشاره به سابقه و هدف مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، از مشکلات پیش روی آن سخن گفت و در عین حال یادآور شد: مؤسسۀ میراث مکتوب در  مدّت فعالیت خود علاوه بر انتشار نزدیک به ۳۸۰ متنِ ارزشمندِ فارسی و عربی میراث گذشتۀ ما و سه مجلۀ علمی معتبر، بعضی کارهای دیگر را نیز انجام داده است.

وی گفت: برخی تصور دارند که این مؤسسه کمتر از بنیاد فرهنگ کار کرده است. نه خیر، به نظر من این‌طور نیست. متون بسیار مهمی که تا به حال چاپ نشده بوده اینجا و برای اولین بار به‌صورت مصحح و انتقادی چاپ شده است. می‌شود گفت که الان میراث مکتوب تنها مؤسسۀ جدی است که به این نوع کارها یعنی به میراث فرهنگی گذشتۀ ما می‌پردازد.

وی در پایان سخنان خود هم گفت: امیدوارم این مؤسسه پایدار بماند و اولیای فرهنگی کشور نیم‌نگاهی هم به اینجا داشته باشند و ببینند که اینجا چقدر خدمات علمی صورت گرفته و چه مایه میراث گذشتۀ ما شناسانده شده است. کتاب‌های منتشر شدۀ میراث مکتوب الان در اروپا در مؤسسۀ بریل هم به فروش می‌رسد و از آنجا به تمام دانشگاه‌های خارج که بخش‌های شرق‌شناسی و ایران‌شناسی دارند، عرضه می‌شود و در اختیار محققان آنها قرار می‌گیرد.

مشروح سخنان دکتر علی‌اشرف صادقی را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612