کد خبر:38345
پ
کزازی

زبان فارسی گنجینه‌ای است که از ارزش آن ناآگاهیم

میرجلال‌الدین کزازی: زبان فارسی از دید ساختار، پیشرفته‌ترین زبان در میان زبان‌های شناخته شده و دارای فرهنگ جهان است.

میراث مکتوب- میرجلال‌الدین کزازی، چهره ماندگار زبان و ادب فارسی در گفت‌وگویی درباره مهم‌ترین مانع برای گسترش زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: بزرگ‌ترین بازدارنده این است که ما ایرانیان این زبان را به گونه‌ای که شایسته آن است نمی‌شناسیم. زبان فارسی گنجینه‌ای است که ما از ارج و ارزش آن ناآگاه هستیم. من بارها به برهان گفته‌ام و نوشته‌ام که زبان فارسی از دید ساختار، پیشرفته‌ترین زبان در میان زبان‌های شناخته شده و دارای فرهنگ جهان است.

کزازی با یاد کردن از سخن فردریش انگلس، از بزرگترین فیلسوفان، فرزانگان و اندیشمندان جهان گفت: انگلس در نامه‌ای به مارکس که او هم از فیلسوفان بود، از زبان فارسی یاد کرده دیدگاه خود را درباره آن این گونه نوشته است «برای آقای وایتلینگ بسیار متأسفم که فارسی نمی‌داند زیرا اگر با این زبان آشنایی داشت می‌توانست آن زبان جهانی را که در پی آن بود و آرزو داشت بیابد و گمشده خود را می‌یافت. به عقیده من فارسی تنها زبانی است که در آن مفعول بی‌واسطه و با واسطه وجود ندارد». ببینید این را چه کسی می گوید، شخصی که نه ایرانی است و نه پیوندی با ایران دارد. این دیدگاه او از سر آگاهی است. او چهل زبان را می‌دانست و بیشتر از نصف این زبان‌ها را با ادب و دیدگاه‌هایشان می‌شناخت.

وی افزود: باید از دبستان‌ها و دبیرستان‌ها آغاز کنیم و تا دانشگاه بیشترین بها را به زبان فارسی، ادب ایرانی و فرهنگ این سرزمین داده شود. ما با این گنجینه گران‌سنگ نا آشناییم.

کزازی درباره اینکه چرا شاعران و نویسندگان دوره معاصر عرب بیشتر از اهالی ادب ایران در سطح جهان شناخته شده هستند؟ گفت: آنها ارج و قدر زبان خود را می‌دانند و به آن می‌پردازند. از کودکی با آن آشنایی می‌جویند و روی آن کار می کنند. پس نویسندگان و سرایندگان آنها نیز شناخته‌شده‌تر هستند.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612