کد خبر:37931
پ
1323889

ویراست جدید «مقیم دل»

ویراست جدید کتاب «مقیم دل» نوشته غلامرضا خاکی شامل حکایت‌هایی از زندگانی مولانا برای انسان زمانه ما برگرفته از مناقب‌العارفین افلاکی به بازار آمد.

میراث مکتوب- «مقیم دل» در دو بخش تدوین شده که بخش اول نوشتارهای مقدماتی است که نویسنده ضمن معرفی ساختار و اهداف کتاب مناقب العارفین با ذکر شواهد استدلال کرده که این کتاب نمی‌تواند از روی رساله سپهسالار نوشته شده باشد و موجودیتی مستقل دارد هر چند در مواردی ممکن است در ذکر روایت‌های بخش مولانا آبشخورهای روایی یکسانی داشته باشند. در بخش دوم نیز حکایت‌هایی آمده که از مناقب‌العارفین اثر شمس‌الدین احمد افلاکی برگرفته شده است. این داستان‌ها می‌توانند برای انسان امروز درس‌آموز باشند. بسیاری از روایت‌های مناقب، بیان کرامات اغراق‌آمیز و گاه چندش‌آور درباره مولانا است‌. رفتار قهرمانان افلاکی در پاره‌ای روایت‌ها، قهرمانان فیلم‌های تخیلی را به مولوی و استادان و فرزندان اوست. او بویژه در باره مولانا مطالب را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا بتواند پاره‌ای از رفتارهای شیخ خود یعنی امیر عارف نوه مولانا را توجیه کند.

مناقب‌العارفین جامع‌ترین کتاب درباره گفتار و کردار مولانا، استادان و خاندان اوست که به سبک تذکرة‌الاولیای عطار تدوین شده و کتاب مقیم دل را می‌توان به عنوان گزیده‌ای از مناقب‌العارفین با تمرکز بر بخش مولانای آن دانست. این کتاب با هدف گسترش برداشت مستند از زندگی مولانا نوشته شده و در واقع گزیده‌ای است چونان رگه‌های الماس در معدن زغال سنگ روایت‌های نامعقول و اغراق‌آمیز که در کتاب مناقب‌العارفین آمده است.

انتشارات همرخ اخیراً این کتاب را که به دیباچه‌ای از میرجلال‌الدین کزازی مزین است، در ۲۹۶ صفحه و با قیمت ۱۷۵ هزار تومان عرضه کرده است.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612