کد خبر:25419
پ
۶۵۷۶۸-۲

روزشمار تاریخ مطبوعات ایران

میراث مکتوب- کتاب «روز شمار تاریخ مطبوعات ایران» تألیفی است از الهه اردلانی که حاصل ۱۴ سال کار تحقیقی در زمینه تاریخ مطبوعات بوده است. این پژوهشگر معتقد است روایتی از آزادی بیان، سانسورها و توقیف‌ها در فضای فرهنگی حاکم بر جامعه را بازگو کرده است. همچنین بررسی منابع دقیق و موثق از اطلاعات به […]

میراث مکتوب- کتاب «روز شمار تاریخ مطبوعات ایران» تألیفی است از الهه اردلانی که حاصل ۱۴ سال کار تحقیقی در زمینه تاریخ مطبوعات بوده است. این پژوهشگر معتقد است روایتی از آزادی بیان، سانسورها و توقیف‌ها در فضای فرهنگی حاکم بر جامعه را بازگو کرده است. همچنین بررسی منابع دقیق و موثق از اطلاعات به عنوان یک راهکار برای مقابله با اخبار جعلی در حوزه تاریخ مطبوعات ایران از معیارهای نگارش این کتاب بوده است.

نویسنده کتاب روزشمار تاریخ مطبوعات ایران ـ در گفت و گویی درباره دلیل انتخاب موضوع تاریخ مطبوعات و تحقیق در قبال روز شمار آن اظهار کرد:

همانطور که می‌دانید مطبوعات، بازگو کننده اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یک جامعه در دوره‌های مختلف بوده و منبعی برای تحیل افکار عمومی، تحلیل تاریخ و جامعه شناختی به حساب می‌آیند و من با توجه به علاقه‌ای که داشتم در این مورد تحقیق کردم و از آثار با ارزش آقای سید فرید قاسمی حافظه مطبوعات ایران به عنوان منابع اولیه استفاده کردم، در واقع کتاب روز شمار تاریخ مطبوعات ایران هنری است برای اطلاع‌رسانی وقایع و رویدادهای مطبوعاتی در دورهای مختلف.

اردلانی که کتاب روز شمار تاریخ مطبوعات ایران ثمره ۱۴ سال کار و تحقیق او در این زمینه بوده است در معیارهای نگارش این کتاب عنوان کرده که بررسی منابع دقیق و موثق از اطلاعات به عنوان یک راهکار برای مقابله با اخبار جعلی در حوزه تاریخ مطبوعات ایران از معیارهای او بوده است.

وی درباره این کتاب یادآور شد: در این کتاب که به صورت اولویت زمانی بر مبنای چهار فصل سال است، فضای فرهنگی حاکم بر جامعه در سال های مختلف از منظر رسانه‌ای، آزادی بیان، سانسورها، توقیف‌ها، انتشارات و موارد دیگر به چشم می‌خورد.

اردلانی از دشواری‌های نگارش این کتاب گفت و توضیح داد: حجم زیاد اطلاعات و بررسی دقیق آنها با مراجعه به منابع موثق با نبود امکانات در فضای مجازی، دسترسی نداشتن به منابع قدیمی‌تر در آرشیوها، طبقه‌بندی زمانی، تبدیل تاریخ از میلادی و قمری به شمسی در خط به خط این کتاب در ۱۴ سال تحقیق مداوم از سختی‌های این کار بود که منجر به آسیب جدی به دو چشم و عمل جراحی آن شد ولی لذت برای رسیدن به هدف، من را از ادامه راه منصرف نکرد و به عنوان یک فعال در عرصه مطبوعات پاسداری و متعهد بودن و حفظ امانت داری در انتقال مطالب از منابع موثق که از اصول اخلاقی در این کار بود را رعایت کردم.

وی درباره‌ی اهداف خود از نگارش این کتاب نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در قدیم مطبوعات به منزله ابزاری قدرتمند که با مخاطب برای انتقال محتوا ارتباط برقرار می‌کرد به عنوان مهم‌ترین و غنی‌ترین رسانه به حساب می‌آمد، لذا من نیز با هدف ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه تاریخ مطبوعات ایران و افزایش سواد رسانه ای در این زمینه این کتاب را به رشته تحریر در آوردم.

این پژوهشگر درباره‌ی پیشنهادش برای بررسی بهتر منابع و ماندگاری آن این چنین گفت: حمایت و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانه مطبوعات استان‌ها در به‌روزرسانی اطلاعات، آمار و اسناد تاریخی مطبوعات ایران با استفاده از فناوری‌های نوین دیجتالی در عرصه رسانه برای تبدیل به تصویر، متن، نمودار و غیره بدون دستکاری، سانسور، و ویرایش محتوا، جهت انتقال به نسل پژوهشگر و علاقمند و دانشجویان رشته ارتباطات.

وی در پایان به اصل پایبند بودن نویسندگان و پژوهشگران به اصل وفاداری در انتقال مطالب از منابع موثق در تاریخ مطبوعات ایران و مخوش نشدن نشر حقایق در این زمینه تاکید کرد.

کتاب «روزشمار تاریخ مطبوعات ایران» با تألیف و گردآوری الهه اردلانی از سوی انتشارات هوشمند تدبیر منتشر شده است.

منبع: ایسنا

 روزشمار تاریخ مطبوعات ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612