کد خبر:3581
پ
ketabverz-m

کتاب‌ورز اطلاع‌رسان

دربارۀ ایرج افشار (۱۶ مهر ۱۳۰۴ – ۱۸ اسفند ۱۳۸۹) در ماههایی که از درگذشت او میگذرد، بی اغراق در ایران و جهان صدها و بل هزاران برگ نوشته اند.

میراث مکتوب – دربارۀ ایرج افشار (۱۶ مهر ۱۳۰۴ – ۱۸ اسفند ۱۳۸۹) در ماههایی که از درگذشت او میگذرد، بی‌اغراق در ایران و جهان صدها و بل هزاران برگ نوشته‌اند. در این میان سید فرید قاسمی، پژوهشگر توانای تاریخ مطبوعات ایران، با نوشتن چند مقاله و یادداشت کوتاه و بلند، سهم مهمّی در معرفی ایرج افشار و خدمات فرهنگی او داشته است. کتاب‌ورز اطلاع‌رسان مجموع‌های است برگرفته از مقالات و یادداشت‌هایی که قاسمی در هفته‌ها و ماههای پس از درگذشت افشار برای مجلات مختلف نوشته است.
سرآغاز کتاب «سالنوشتِ» مفصّل و دقیقی است که به مرور زندگی ایرج افشار و فعالیت های فرهنگیِ او، به تفکیک سال و با سیر تاریخی، اختصاص دارد. در ذکر وقایع هر سال نیز، از کتابهایی که افشار پدیدآورنده یا یکی از پدیدآورندگانش بوده است، یاد شده و نام مجلاتی هم که نوشته ای از افشار در آن ها به چاپ رسیده، ذکر شده است. پس از آن، در فصلی کوتاه با عنوان «تحصیل و کاریابی»، روایتی فشرده از محیط زندگی افشار و دوران کودکی و نوجوانی و جوانیِ او میخوانیم؛ از آغاز همکاری او با مطبوعات (در دهۀ ۱۳۲۰) تا ورود به کتابخانهٔ دانشکدهٔ حقوق در ۲۶ سالگی، که سرآغاز تجارب او در کتابداری و کتاب‌شناسی است.

ادامه نقد و بررسی کتاب‌ورز اطلاع‌رسان نوشته الوند بهاری که در شماره ۵۲ – ۵۳ دوماهنامه تخصصی گزارش میراث به چاپ رسیده است در فایل پایین مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612