کد خبر:25418
پ
oyouz9ke

پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی

میراث مکتوب- مجله «پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی»، در یکصد و پنجاه و یکمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی این سازمان در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی رضوی معرفی و رونمایی شد. پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجله‌ای در حوزه اسناد مکتوب و مطالعات آرشیوی است […]

میراث مکتوب- مجله «پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی»، در یکصد و پنجاه و یکمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی این سازمان در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی رضوی معرفی و رونمایی شد.

پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجله‌ای در حوزه اسناد مکتوب و مطالعات آرشیوی است که پژوهش‌هایی را با تکیه بر اسناد موجود در آستان قدس و سایر مراکز آرشیوی به صورت دو فصلنامه منتشر می‌کند.

رویکرد موضوعی این مجله بیشتر با تأکید بر تاریخ خراسان بزرگ و آستان قدس است و توسعه مطالعات آرشیوی براساس تجربیات کارشناسان و بهره‌گیری از مطالعات حوزه تاریخ شفاهی را جزو اهداف خود قرار داده است.

نشریات؛ انعکاس ددستاوردهای مطالعاتی سازمان

در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان و پژوهشگران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد، ابوالفضل حسن‌آبادی مدیر مسئول پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی فراهم کردن زمینه مستمر پژوهش و کانال مشخص ارتباطی با پژوهشگران به ویژه دانشگاهیان توسط این سازمان را مورد تاکید قرار داد.

وی اظهار کرد: نشریات را ابزاری برای انعکاس دستاوردهای مطالعاتی سازمان برشمرد که می تواند زمینه رشد و ارتقا را در حوزه‌های مختلف مرتبط با آن مجله فراهم کند.

حسن آبادی با اشاره بر ظرفیت بالای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حوزه‌های منابع و نیروی انسانی افزود: این سازمان در ۱۰ سال اخیر گام‌های بسیار خوبی در حوزه پژوهش اسنادی برداشته است و این فعالیت‌ها با اخذ مجوز انتشار این پژوهشنامه، جنبه رسمی‌تری پیدا کرد.

مطالعات اسنادی؛ اولویت مطالعات تاریخی

در ادامه مرتضی نورایی سردبیر پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی که از اصفهان و به صورت وبینار در این نشست حضور داشت، در سخنانی بیان کرد: مطالعات اسنادی در اولویت مطالعات تاریخی قرار دارند و مطالعات با آن‌ها دقیق‌تر و مطمئن‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات اسنادی هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و هر سند می‌تواند به طور مکرر مورد بررسی قرار گیرد تصریح کرد: بررسی اسناد توسط پژوهشگران مختلف می‌تواند منجر به کشف‌های جدید شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به ظرفیت بالای پژوهشی منابع موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بسیاری از اسناد شرق ایران با مرکزیت مشهد و خراسان دست نخورده باقی مانده است و باید مورد بررسی محققان قرار گیرد. همچنین به همت این مرکز می‌توان آموزش در حوزه تحقیقات اسنادی را گسترش داد.

پژوهش معیاری مهم در تشکیلات مرکز اسناد

همچنین الهه محبوب رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی طی سخنانی با اشاره به پیشینه پژوهش در تشکیلات اداری مرکز اسناد اظهار کرد: از ابتدای تشکیل اداره اسناد این آستان مقدس در سال ۱۳۷۶، پژوهش به عنوان یکی از معیارهای مهم در این مرکز مورد توجه قرار گرفت.

محبوب با بیان اینکه دفتر اسناد، در پنج شماره به صورت موضوعی و با اولویت پژوهش‌های حوزه آستان قدس رضوی منتشر شده است، تصریح کرد: انتشار این کتاب مورد استقبال بسیار خوب پژوهشگران و مجموعه آستان قدس قرار گرفت و در شناسایی و معرفی اسناد مجموعه بسیار کارآمد بود.

وی افزود: پس از انتشار جلد پنجم کتاب دفتر اسناد با موضوع وقف، پیشنهاد تبدیل این کتاب به مجله در سازمان مطرح و مجله پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی به چاپ رسید.

پس از انتشار چهار شماره از این مجله نیز پیشنهاد شد تا مجله به سمت و سوی علمی- پژوهشی برود و برای آن هئیت علمی انتخاب شود.

رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی گفت: از حدود سال ۱۳۹۸ رایزنی با استادان مختلف آغاز و سرانجام نخستین شماره پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی در قالب دو فصلنامه در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسید.

جذب اسناد نفیس

فاطمه خندان مدیر اجرایی این پژوهشنامه نیز با اشاره به پشتوانه علمی مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: این مرکز، جذب اسناد نفیس را برنامه‌ریزی شده انجام داده است.

همچنین در این مراسم، علی نجف‌زاده و مصطفی لعل شاطری؛ دو پژوهشگر سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ضمن معرفی مقالات منتشر شده خود در شماره نخست این پژوهشنامه، به بیان برخی از مسائل در حوزه پژوهش‌های اسنادی و پیشنهادهای خود برای ارتقای هر چه بیشتر مجله در شماره‌های بعدی آن پرداختند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612