کد خبر:33863
پ
۵۷۸۴۷۸۸۴

«تصحیح تازه دیوان قطران تبریزی» بررسی شد

نشست “بررسی تصحیح تازه دیوان قطران تبریزی” روز شنبه ۱۸ شهریور در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

میراث مکتوب- نشست “بررسی تصحیح تازه دیوان قطران تبریزی” به همت انجمن سرو سایه فکن و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، روز شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

علی اشرف صادقی: ما شاهد یک کار اساسی و جانکاه بوده ایم

علی اشرف صادقی از اساتید دانشگاه ابراز داشت: از آن جایی که از دیوان قطران، نسخه کهن موجود نیست، کار تصحیح دیوان او بسیار دشوار بوده است و مصححان ناچار بوده اند که اغلب، از نسخه های دوره قاجار استفاده کنند.

وی افزود: در این دیوان یک مقدمه مفصل و جامعی آورده شده است و ما شاهد یک کار اساسی و جانکاه بوده ایم که ده سال به درازا کشیده است و آن چه که لازم بوده است، مصححان محترم انجام داده اند.

وی درپایان، ضمن تقدیر از اساتیدی که وقت گذاشتند و متن شایسته و قابل استنادی را نشر دادند، نکاتی را جهت اصلاح برای چاپ های بعدی مطرح کرد.

وحید عیدگاه طرقبه ای: دیوان فعلی در مقایسه با تصحیح قبلی، به نوعی احیای اثر محسوب می شود

وحید عیدگاه طرقبه ای از اساتید دانشگاه، بیان داشت: به اساتید بزرگوار برای این اثر درخسان تبریک می گویم و این دیوان فعلی در مقایسه با تصحیح قبلی، به نوعی احیای اثر محسوب می شود و تصحیح قبلی نیاز های محققان را نمی تواند تامین کند.

وی افزود: در اثر فعلی، تک به تک بیت ها با کوشش زیاد بررسی شده است و دقتی که در اصالت شعر وجود دارد عالی است و هم چنین مصححان سعی نکرده اند که همه بیت ها را معنی دار عرضه کنند.

عیدگاه در ادامه با اشاره به بعضی از کلماتی که نیاز به اصلاح دارند، اضافه کرد: امیدوارم در اصلاحات بعدی، شاهد متنی پاکیزه تر باشیم.

مسعود جعفری جزی: قطران، پیشگام صنعت گری هنرمندانه است

مسعود جعفری جزی از مصححان دیوان قطران، اظهار داشت: قطران، شاعری است که باید او را از نو شناخت و اهمیت تاریخی دارد و تاریخ، فرهنگ و جغرافیای قرن پنج آذربایجان، بدون قطران ناقص است و او پیشگام صنعت گری هنرمندانه به شمار می رود.

او ادامه داد: در این کار، ما کلمات را به سختی بازسازی کردیم و بعضی از قصیده هایی که مربوط به قطران نبوده است، حذف شده است و کار آموزنده ای برای همه ما به شمار می رود.

وی در پایان ابراز داشت: در مورد دوره قاجار از نظر فرهنگی باید تجدیدنظر کنیم زیرا اغلب نسخه های مهم در دوره قاجاری نوشته و حفظ شده است.

محمود عابدی: دیوان قطران، یک بخش از جغرافیای ایران را نشان می دهد

محمود عابدی از مصححان دیوان قطران، بیان داشت: قطران، نماینده ناحیه ای از ایران کهن بوده است و دیوان او یک بخش از جغرافیای ایران را نشان می دهد و هم چنین این کتاب، بخش اعظمی از تاریخ را بیان می کند.

عابدی افزود: ما کار گذشته را ارزیابی کرده ایم و چون نسخه کهن از دیوان قطران وجود نداشت، کار ما سخت بود و مقایسه و سنجش نسخه ها، کاری دشوار به شمار می رود.

منبع: خانه اندیشمندان علوم انسانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612