کد خبر:3917
پ
jafarimazhab-m

انتقاد دکتر محسن جعفری مذهب به سایت میراث مکتوب

دکتر محسن جعفری با ارسال مطلبی با عنوان «اخبار سوخته» به روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب جهت درج در سایت، از برخی اخبار مندرج بر روی سایت این مرکز و مراکز فرهنگی دیگر انتقاد کرده است

میراث مکتوب – دکتر محسن جعفری با ارسال مطلبی با عنوان «اخبار سوخته» به روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب جهت درج در سایت، از برخی اخبار مندرج بر روی سایت این مرکز و مراکز فرهنگی دیگر انتقاد کرده است.
متن نامه دکتر محسن جعفری مذهب – بدون هیچ دخل و تصرفی – و متعاقبا پاسخ روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب در ادامه آمده است.

خبر سوخته
«برخی مؤسسات بویژه فرهنگی، خبرهایی را بر سایتهای خود میگذارند که تنها برای دلسوزاندن خوانندگان علاقمند است. ساعت ۱۲:۲۸ روز شنبه ۳۰ شهریور خبری بر سایتی قرار گرفت که تأکید «فوری» داشت وقتی که خبر را خواندم و فایل پیوست را باز کردم دیدم آخرین مهلت عمل به توصیه‌های سودمند فایل همان روز بود. بنظر شما قصد آن مؤسسه از این خبر فوری چه بود؟ ما هم که خم رنگرزی نداشتیم تا آن توصیه‌های علمی را در آن بیاندازیم و سپس چکیده‌های روسی و انگلیسی آنرا تهیه و به آن کشور ارسال نماییم. انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته. راه دور چرا برویم. همین سایت میراث مکتوب در تاریخ ۲۱ مرداد خبر برگزاری دوره‌ آموزشی «مقدمه‌ای بر نسخه‌‌شناسی اسلامی» را بنقل از سایت کتابخانه مجلس آورد. خبر برگزار شدن این نشست هم بنقل از سایت کتابخانه مجلس آمد. حال چرا بنقل از کتابخانه مجلس، آنهم محتملأ ماجرایی دارد. یعنی میراث مکتوب که مدعی اینگونه فعالیتهای نسخه‌شناسی است (شاید هم نیست!؟) از برگزاری آن مطلع نبود که از اعضای ایرانی تیما است؟ اگر نبود که واویلا. و اگر بود که … که. مثلأ خبر برگزاری دهمین کنفرانس نسخه‌های خطی را که در ۳۱ آگوست تا ۲ سپتامبر ۲۰۱۴/ ۹ تا ۱۳ شهریور سال آینده در دانشگاه کمبریج برگزار خواهد شد و خبرش از هم اکنون بر سایت تیماست، کی میتوان بر سایت ایرانی دید؟ زمانی که ثبت نام کردند و مقاله و چکیده آن را نوشتند و فرستادند و ویزا گرفتند و چمدانها را بسته‌اند؟
خبر حضور ایرانشناسان و نسخه شناسان و … را هم پس از خروج آنها از کشور میخوانیم. بنظر میرسد اطلاع‌رسانی سودمند، کمترین سهم را در فعالیتهای نهادهای فرهنگی دارد.
محسن جعفری مذهب

پاسخ روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب به مطلب ارسالی دکتر جعفری مذهب:

جناب آقای دکتر جعفری مذهب
با سلام
احتراما نظر به نامه ارسالی جنابعالی با عنوان «خبرهای سوخته»، موارد زیر جهت استحضار تقدیم می شود:
۱ – درباره موضوعی که فرموده بودید چرا به نقل از کتابخانه مجلس؟ همانگونه که مستحضر هستید تبادل اطلاعات در دنیای جدید از طریق تبادل لینک ها صورت می گیرد و بسیاری از بنگاه های خبری دنیا که کارشان از اهمیت بسیاری برخوردار است اخبار خود را از منابع دیگر ذکر می کنند و نمی دانم بر درج یک خبر از سایت کتابخانه مجلس چه ایراد و اشکالی وارد است؟ همانگونه که دیگر سایتهای مرتبط، اخبار جدیدی را که مرکز در سایت خود درج می کند( و البته این اخبار جدید کم نیستند، آمار بازدیدکننده سایت میراث مکتوب نشانگر این ادعا است) را نقل می کنند ، این مرکز نیز اخبار جدید را از سایتهای مرتبط نقل می کند.
۲ – درباره عنوان «خبرهای سوخته» باید ذکر کنم، در بخشی از خبر «مقدمه‌ای بر نسخه‌ شناسی اسلامی» در دانشگاه کمبریج ذکر شده «تعداد شرکت کنندگان در دوره‌ کامل به حد نصاب رسیده است، اما علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی زیر admin@islamicmanuscript.org نام‌شان را برای شرکت در لیست اضافه کنند. » و هنوز فرصت حضور در این کنفرانس برای پژوهشگران باقی بوده و نمی توان این خبر را، خبری سوخته نامید.
۳ – روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب، بارها از حضرتعالی و سایر اساتید محترم خواسته است، اگر خبر تازه ای در حوزه میراث مکتوب و متن پژوهی و نسخه شناسی دارند، از سر مهر، در اختیار مرکز قرار دهند تا در اولین فرصت به اطلاع پژوهشگران و علاقمندان برساند. تلاش همکاران ما همواره بر این بوده که اطلاع رسانی درست و دقیق انجام شود.
و در پایان از شما برای توجه به سایت میراث مکتوب قدردانی می کنم.

روابط عمومی و امور بین الملل
مرکز پژوهشی میراث مکتوب

….

نظر کاربر: رهگذر
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ – ۱۸:۲۵
با سلام احتراماً من یکی از اعضای پر و پا قرص سایت میراث مکتوب هستم و روزانه یکی دو بار به سایت این مرکز سر می زنم، انتقاد دکتر محسن جعفری مذهب تا حدی وارد است چه سایت میراث چند صباحی هست که دچار رکود شدیدی نسبت به گذشته شده و دلیل آن هم شاید عدم بودجه کافی این مرکز همانند دیگر مراکز دولتی است که توان پرداخت هزینه های به روز اوری سایت را از این گونه مراکز گرفته؛ که امیدوارم با روی کار آمدن دولت جدید آن هم از بین برود. پیش تر وقتی به سایت میراث مکتوب نگاه می کردی هر روز و شاید هر چند ساعت به روز می شد اما الان شاید این اتقاق هر چند روز – البته در برخی از مطالب به روز است- اتفاق می افتد. به هر روی باز دست مریزاد که هنوز به فکر فرهنگ و ارتقای فرهنگی هستید.

نظر کاربر: الف
پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲ – ۱۷:۰۱

سلام ببینید در دنیای خبر همه چیز محتمل است، سایت میراث مکتوب و امثال آن، نمونه کوچکی هستند که با کمترین امکانات سعی در اطلاع رسانی و افزایش اطلاعات کاربران دارند. واقعا بزرگان عرصه فرهنگ و اساتید محترم عزیز ما چه کرده اند برای این سایتها؟ چند درصد آنان جدیدترین اخبار را در اختیار صاحبان وب قرار میدهند؟ برای یک مصاحبه ساده چه اندازه اذیت میکنند؟ سایت کتابخانه مجلس را نگاه کنید در طی روز با معرفی کتابها و اخبار جدید به روز است یا سایت میراث مکتوب سایت کتاب ایران، لیزنا . به راستی ما چند سایت فعال در حوزه کتاب خوانی داریم؟ به جز مجلس، ایبنا، لیزنا، میراث مکتوب شما نام ببرید ببینید از تعداد انگشتان دست آیا تجاوز میکند؟ بنده به عنوان یک کاربر همیشگی دست این عزیزان را به گرمی میفشارم و میگویم دست مریزاد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612