کد خبر:1639
پ
Iranian-Languages-m

انتشار کتاب زبان ها و فرهنگ ایران

دکتر گرنورت لودویگ ویندفور یکی از دانشمندان بزرگ حوزه مطالعات ایرانی است که نزدیک به چهل سال از عمر خود را صرف آموزش زبان فارسی و تحقیق در ابعاد گوناگون آن کرد.

میراث مکتوب- دکتر گرنورت لودویگ ویندفور Gernot Ludwig Windfuhrکه سه سال پیش از دانشگاه میشیگان واقع در شهر اناربر Ann Arborh امریکا باز نشسته شد، یکی از دانشمندان بزرگ حوزه مطالعات ایرانی ست که نزدیک به چهل سال از عمر خود را صرف آموزش زبان فارسی و تحقیق در ابعاد گوناگون آن کرد و موفق شد آثاری مبسوط در بحث های مختلف این رشته منتشر سازد و افزون بر آن، به تربیت دانشمندانی همت گمارد که اکنون در مراکز ایران پژوهی امریکا مشعل زبان فارسی را فروزان می دارند. گروهی از همقطاران و شاگردان سابق دکتر ویندفور که بسیاری از آنان چنان که از نامشان پیداست، ایرانی هستند، هریک مقاله تحقیقی ارزنده ای در یکی از زمینه های حوزه زبان فارسی نوشته اند و برای گرامی داشت مقام و تجلیل از خدمات علمی او، آنها را به صورت کتاب در یک مجلد با عنوان زبان ها و فرهنگ ایرانی منتشر ساخته اند. دکتر قانون پرور استاد زبان و ادبیات تطبیقی در دانشگاه تگزاس واقع در شهر آستن Austin، افزون بر مقاله ای که با عنوان « فیلم های ایرانی، متون فرهنگی آموزش زبان فارسی اند» نوشته، سمت دبیر یا ویراستار این مجموعه مقالات را بر عهده داشته و در این کار، دکتر بهراد آقایی، نیز با او همکاری داشته است. بهراد آقایی در رشته زبان شناسی نظری ( Theoretical Linguistics) از دانشگاه تگزاس درجه دکتری گرفته است و اکنون در گروه مطالعات خاور نزدیک (Near Eastern Studies) در دانشگاه میشیگان، زبان فارسی تدریس می کند. بطور کلی، مقالات این کتاب مشتمل است بر پژوهش های نویسندگان دانشمند آنها که در زمینه هایی مختلف از زبان های باستانی گرفته تا زبان های امروزین، ادبیات، زبان شناسی، و دین، سخن می گویند. تحقیق ایرج بشیری در زمینه «نظرات ناصر خسرو و نصیرالدین طوسی در باره کلام شیعه» از جمله مقالاتی است که با فرهنگ ایران بیشتر پیوند دارد تا با حوزه زبان های ایرانیان. برخی دیگر از نویسندگان مقالات این کتاب عبارتند از: گری بکمن Gary Beckman؛ جمشید چاکسی Jamsheed K. Choksy ؛ مایکل بونرMichael Bonner ؛ محمد مهدی خرمی؛ نسرین رحیمیه؛ دانلد استیلو Donald L. Stilo ؛ بهمن آقایی؛ لیلا دادیخودو ایوا Leila R. Dodykhudoeva ؛ ویلادیمیر ایوانف Vladimir Ivanov ؛ کارینا جهانی؛ سرگئی اگزینوف Serge Axenov ؛ بهروز برجسته دلفروز؛ و مریم نورزایی.
کتاب زبان ها و فرهنگ ایران که به تازگی در امریکا و به زبان انگلیسی منتشر شده دارای xii+238 صفحه ۶x9 اینچ و چندین تصویر، جدول و نقشه، کتابنامه، و بخش یادداشت هاست که بر فایده رسانی آن می افزاید. کتابشناسی و شابک های آن به شرح زیر است:

M. R. Ghanoonparvar and Behrad Aghaei,ed., Iranian Languages and Culture, Essays in Honor of Gernot Ludwig Windfuhr( Mazda Publishers,Inc.,2012)
ISBN:1-56859-284-1; ISBN 13: 978-1568592848(soft cover).

معرفی کتاب از حسن لاهوتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612