کد خبر:3782
پ
kholastoalshar-Copy

احوال و اشعار حافظ به روایت تقی‌الدین کاشی

یکی از مفیدترین و مفصل‌ترین تذکره‌های فارسی‌گو خلاصه الاشعار و زبده الافکار اثر میرتقی‌الدین محمد بن علی حسینی کاشانی (زنده در ۱۰۱۶ ق) متخلص به «ذکری» و مشهور «میرتذکره» از شاعران و نویسندگان بنام عصر صفوی است.

میراث مکتوب – یکی از مفیدترین و مفصل‌ترین تذکره‌های فارسی‌گو خلاصه الاشعار و زبده الافکار اثر میرتقی‌الدین محمد بن علی حسینی کاشانی (زنده در ۱۰۱۶ ق) متخلص به «ذکری» و مشهور «میرتذکره» از شاعران و نویسندگان بنام عصر صفوی است. تقی‌الدین کاشانی از شاگردان محتشم کاشانی بود و طبق وصیت او دیوان محتشم را نیز گرد آورد.

تقی‌الدین کاشانی تألیف خلاصه الاشعار را احتمالاً در حدود سال ۹۷۵ ق آغاز کرده و پس از افزودن ها و تجدید نظرهای متعدد، صورت نهایی کتاب را در سال ۱۰۱۶ ق به نام ابراهیم عادلشاه ثانی سلطان بیجاپور (حکومت ۹۸۸ – ۱۰۳۷ ق) مصدر گردانیده است.

این کتاب هم از حیث شرح احوال شاعران و هم به سبب آوردن نمونه های مفصلی از اشعار اهمیت فراوان دارد. خلاصه الاشعار گاه اطلاعات مهم و منحصری دربارۀ بعضی شاعران در اختیار می‌نهد و گاه منبع یگانه‌ای برای اشعار برخی شعرا محسوب می‌شود یعنی اشعار نسبتاً مفصلی از برخی شعرای گمنام در اختیار محققان می‌گذارد که در جای دیگری یافت نمی‌شود. زیرا تقی‌الدین کاشی از نسخه‌های خطی دواوینی استفاده کرده که برخی از آنها در روزگاران بعد از میان رفته‌اند.

ادامه مقاله «احوال و اشعار حافظ به روایت تقی کاشی» نوشته دکتر محمدافسین وفایی که در شماره مجله شبه ‌قاره (فرهنگستان زبان و ادب فارسی) منتشر شده است در فایل پایین مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612