کد خبر:1934
پ
sanaei1

نگاهی به مثنوی‌های حکیم سنایی

گویا قرار نیست حضرت ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی هرگز این اقبال را بیابد که مثنوی هایش در هیئتی مطلوب و لااقل نزدیک به آنچه از خامۀ او صادر شده به طبع برسد.

میراث مکتوب- گویا قرار نیست حضرت ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی هرگز این اقبال را بیابد که مثنوی هایش در هیئتی مطلوب و لااقل نزدیک به آنچه از خامۀ او صادر شده به طبع برسد. با وجود چندین و چند بار تلاش، به اعتبار آنچه امروز تحت عنوان متن مصحح مثنوی های سنایی در دست است می توان گفت این شاعر و حکیم نامدار هنوز نه وزن می شناسد و نه از قافیه سر درمی آورد.
موسوی طبری می نویسد بی تعارف عرض می کنم مثنوی های حکیم سنائی به تصحیح مرحوم مدرس رضوی البته کوششی جدّی و مغتنم در این عرصه بود امّا بعد از آن دیگر متأسفانه برای تکمیل و تتمیم این مثنوی ها همتی گماشته نشد و کاری صورت نگرفت. اگر خود مرحوم مدرس رضوی فرصت می یافت، چه بسا که سر و سامان بیشتری به کار می داد چنان که چاپ مثنوی کارنامۀ بلخ در فرهنگ ایران زمین بسیار متفاوت است با چاپ همین اثر در مثنوی های حکیم سنایی. مرحوم مدرس رضوی در فاصلۀ این دو چاپ به بسیاری از ظرایف و دقایق پی برد و بسیاری از لغزش ها را رفع کرد. اگرچه هنوز هم کار خالی از اشکالات غیرمنتظره و ابتدایی نیست. از اشکالاتی در وزن و قافیه گرفته تا ترجیح ناصواب ضبط سقیم بر صحیح.
مقالۀ « نگاهی به مثنوی‌های حکیم سنایی» نوشتۀ سیدعبدالرضا موسوی طبری؛ از مجموعه مقالات گزارش میراث – ویژه نقد متون است که به زودی فایل نهایی آن روی سایت قرار خواهد گرفت.برای بهره گیری از مقاله کامل روی «دریافت فایل» کلیک کنید.


دریافت فایل

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612