کد خبر:3253
پ
fehrest-m-3

نگاهی به فهرست دستنویس‌های فارسی کتابخانه ایاصوفیه استانبول

نسخه‌هاى خطى ارزشمندترین و ماندگارترین میراث هر ملتى محسوب مى‌شوند. گذشته علمى و هنرى و … ملت‌ها و تمدن‌ها در لابه‌لاى نسخه‌هاى خطى براى آیندگان به امانت گذاشته شده است

میراث مکتوب – نسخه‌هاى خطى ارزشمندترین و ماندگارترین میراث هر ملتى محسوب مى‌شوند. گذشته علمى و هنرى و … ملت‌ها و تمدن‌ها در لابه‌لاى نسخه‌هاى خطى براى آیندگان به امانت گذاشته شده است. شناسایى و بررسى نسخه‌هاى خطى، براى نسل حاضر، پیشینه درخشان علمى و فرهنگى مسلمانان را بازگو مى‌کند. نسخه‌های خطى نوشته شده درباره علوم مختلف مانند شعر، تذکره، شرح، حدیث، تفسیر، فقه، اصول، فلسفه، کلام، نجوم، ریاضیات، علوم غریبه، پزشکى، کشاورزى، فیزیک، شیمى و …، بیانگر همت و تلاش دانشمندان، نویسندگان، ادیبان و … مسلمان در این زمینه و اختراع و ابداع‌هاى بى‌شمار در این عرصه است.
اما آنچه که در این زمینه مهم مى‌باشد این است که در جهت شناسایى و استفاده از این علوم در حال حاضر تلاش زیادى صورت نگرفته است و اگر کارى هم در این زمینه انجام یافته، به صورت انفرادى و با توجه به علاقه و همت فردى بوده است و لذا امیدواریم با توجه به گستردگى این امر و وجود نسخه‌هاى خطى متعدد فارسى در ایران و کشورهاى دیگر، چون ترکیه، عراق، مصر، پاکستان، هندوستان، انگلستان، فرانسه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و …، در آینده نزدیک شاهد تلاش فهرست نگاران به صورت علمى و سازماندهی شده در زمینه تهیه فهرست مجموعه هاى دیگر در ایران و سایر کشورها باشیم.
در این مقاله، سعى داریم با معرفى و نقد و بررسى فهرست دستنویسهاى فارسى کتابخانه ایاصوفیا (استانبول)، که توسط آقاى سیدمحمدتقى حسینى تهیه و تنظیم شده و در سال ۱۳۹۰ ش توسط کتابخانه، موزه و مرکز اسناد کتابخانه مجلس شوراى اسلامى به چاپ رسیده است، گامى کوچک در جهت شناساندن فهرست مذکور برداریم.متن کامل مقاله «نگاهی به فهرست دستنویس‌های فارسی کتابخانه ایاصوفیه استانبول» که در سال شانزدهم، شماره ۶ کتاب ماه کلیات به چاپ رسیده است را در فایل پایین مطالعه کنید.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612