کد خبر:3794
پ
noskhe-m2

نسخه خطی ناشناخته فارسی از حسین واعظ کاشفی شرحی بر کتاب اخلاق محسنی

کتاب خطی‌ای که هم‌اکنون به شماره ثبت MS Cod.366/262a، در کتابخانه خصوصی صومعه دومینیکن‏های شهر وین نگاهداری می‌شود، نسخه‌ای ناقص از کتاب اخلاق محسنی اثر کمال‌الدین حسین واعظ کاشفی (فوت ۹۱۰ق./۵-۱۵۰۴م.) است که تاکنون ناشناخته بوده و قبل از سال ۹۷۸ق./۱۵۷۰م.از کار او رونوشت شده است

میراث مکتوب – کتاب خطی‌ای که هم‌اکنون به شماره ثبت MS Cod.366/262a، در کتابخانه خصوصی صومعه دومینیکن‏های شهر وین نگاهداری می‌شود، نسخه‌ای ناقص از کتاب اخلاق محسنی اثر کمال‌الدین حسین واعظ کاشفی (فوت ۹۱۰ق./۵-۱۵۰۴م.) است که تاکنون ناشناخته بوده و قبل از سال ۹۷۸ق./۱۵۷۰م.از کار او رونوشت شده است. این اثر که در زمرهٔ اولین نسخه‌های موجود از کتاب کاشفی به شمار می‌رود، در اصل در دربار تیموری به نگارش در آمده و موضوع آن شرحی بر اصول اخلاقی و حکومت‌داری است.

هنگامی که این نسخه با یک نسخه قدیم‌تر به شماره ثبتMS Diez A quart.77(مورخ ۹۰۸ق./۱۵۰۳م.) که در کتابخانهٔ دولتی برلین محفوظ است، تطبیق داده شد، تغییراتی در متن آن به چشم آمد که به اصلاحات متنی متعدد آن اشاره داشت. این امر ناشی از ویرایش‌های دیگری است که بعدها صورت گرفته است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از مقاله نسخه خطی ناشناخته فارسی از حسین واعظ کاشفی شرحی بر کتاب اخلاق محسنی، موجود در صومعه دومینیکن وین نوشته دنیس هالف آپ ترجمه محمدجواد احمدی‌نیا است که در شماره ۱۸۹ کتاب ماه کلیات به چاپ رسیده است.

برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی گزینه دریافت فایل کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612