کد خبر:5105
پ
serghat-4

بررسی‌هایی درباره کتاب‏سازی از گذشته تاکنون

یکی از معضلاتی که در سنوات اخیر اهل فرهنگ و فرزانگان علم و ادب را آزرده‌خاطر ساخته است موضوع کتاب‌سازی و پخته‌خواری است

میراث مکتوب – یکی از معضلاتی که در سنوات اخیر اهل فرهنگ و فرزانگان علم و ادب را آزرده‌خاطر ساخته است موضوع کتاب‌سازی و پخته‌خواری است.

نگارنده در این نوشتار ضمن اینکه کوشیده است اهتمام قابل اهمیت اهل تحقیق و تألیف را که محصول دقت، ابتکار، خلاقیت، تحمل زحمات و سختی‌های فراوان آنان است و ریشه در روحیه حقیقت ‌جویی، خردورزی و جوشش ذهنی ایشان دارد، ارج نهد، بین محصولات فکری و علمی این بزرگان و نوشته‌هایی که نه تنها روحیه پژوهش و ژرف‌کاوی از آنها رخت بربسته، بلکه توشه‌های فکری و فرهنگی دیگران را به یغما برده‌اند، تفاوت قائل شده است. همچنین به این واقعیت امعان نظر نشان داده شده که اگرچه آثار جدید نمی‌توانند از تولیدات ذهنی و علمی گذشتگان و معاصرین خود بی‌تأثیر باشند، ولی این موضوع با انتحال و تدلیس و سرقت ادبی تفاوت آشکاری دارد، در ادامه ریشه‌های کتاب‌سازی در دهه‌های اخیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و عواملی که این ضایعه سرطانی را به وجود آورده‌اند، مشخص کرده و نمونه‌های مستندی هم ارائه گردیده است.

متن کامل مقاله «رویش و ریزش در تحقیق و تألیف: بررسی‌هایی درباره کتاب‏سازی از گذشته تا کنون» نوشته غلامرضا گلی زواره را که در نشریه کتاب ماه کلیات شماره پیاپی ۱۹۷ منتشر شده است را بر روی فایل زیر بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612