کد خبر:3784
پ
hatefi-m

انتشار تصحیح هفت منظر اثر هاتفی خرجردی

تصحیح هفت منظر هاتفی خرجردی به کوشش دکتر حسن ذوالفقاری و سیاوش مرشدی تا پایان مهرماه سال جاری از سوی انتشارات رشدآوران به بازار کتاب عرضه خواهد شد

میراث مکتوب – تصحیح هفت منظر هاتفی خرجردی به کوشش دکتر حسن ذوالفقاری و سیاوش مرشدی تا پایان مهرماه سال جاری از سوی انتشارات رشدآوران به بازار کتاب عرضه خواهد شد.

هاتفی خرجردی (۸۱۴/۲۲-۹۲۷ ه.) از شاعران برجسته‌ای است که به نظیره‌گویی خمسه نظامی پرداخته. هفت منظر این شاعر از این جهت اهمیت دارد که یکی از نظیره‌های موفق هفت پیکر نظامی محسوب می شود. این اثر به لحاظ شعری از قوت و قدرت خوبی برخوردار است. مبانی تازه، معانی لطیف، توصیف‌های زیبا و بدیع و آرایه‌های لفظی و معنوی، این مثنوی را در ردیف مهم‌ ترین حماسه‌ های تاریخی ادبیات فارسی قرار داده است. همچنین وجود واژگانِ کهن و نادر، لغات و اصطلاحات ترکی و مغولیِ رایج در زبان فارسی، آن را منبعی شایسته‌ توجه فرهنگ‌نویسان کرده است.

تصحیح هفت منظر به کوشش دکتر حسن ذوالفقاری و سیاوش مرشدی با مقابله چهار نسخه انجام شده است.

مولانا عَبدُالله هاتِفی خَرجـِردی خُراسانی (۸۵۸ – ۹۲۷ ه.ق) یا هاتفی جامی شاعر ایرانی اواخر روزگار تیموری و اوایل دوره صفویه است. او پسر خواهر شاعر ایرانی عبدالرحمن جامی بود. خرجردی در شعرسرایی دنباله ‌رو نظامی گنجوی بود. او را از مثنوی‌سرایان بزرگ سده دهم می‌‌دانند و بیشتر شعرهایش حماسیند. وی شیعه بود و شاه اسماعیل یکم نیز در باغ خانه‌اش با وی ملاقات کرد. وی در سال ۹۲۷ه.ق در زادگاهش خرجرد جام درگذشت.

از ویژگی‌های شعر ساده و روان او تشبیهات دقیق در اوصاف اشخاص و اعمال آنان و میدان‌های جنگ و صف آرایی‌ها برشمردنی است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612