کد خبر:2987
پ
ayasofia-m

نگاهی به فهرست دستنویس‌های فارسی کتابخانه ایاصوفیا استانبول

ایاصوفیا مهمترین و بزرگترین کلیسای مسیحیت شرق در دروان امپراطوری بیزانس، و یکی از معروفترین مساجد جهان اسلام پس از فتح قسطنطنیه در ۸۵۷ق است

میراث مکتوب – ایاصوفیا مهمترین و بزرگترین کلیسای مسیحیت شرق در دروان امپراطوری بیزانس، و یکی از معروفترین مساجد جهان اسلام پس از فتح قسطنطنیه در ۸۵۷ق است.
نسخه‌های خطی ازشمندترین و ماندگارترین میراث هر ملتی محسوب می‌شوند. گذشته ی علمی و هنری و … ملت‌ها و تمدن‌ها در لابه لای نسخه‌های خطی برای آیندگان به امانت گذاشته شده است. شناسایی و بررسی نسخه‌های خطی، برای نسل حاضر، پیشینه درخشان علمی و فرهگی مسلمانان را بازگو می‌کند. نسخه‌های خطی نوشته شده درباره‌ی علوم مختلف مانند شعر، تذکره، شرح، حدیث، تفسیر، فقه، اصول، فلسفه، کلام، نجوم، ریاضیات، علوم غریبه، پزشکی، کشاورزی، فیزیک، شیمی و … بیانگر همت و تلاش دانشمندان، نویسندگان،‌ ادیبان و مسلمانان در این زمینه و اختراع و ابداع‌های بی‌شمار در این عرصه است.
در اینجا، به معرفی و نقد و بررسی فهرست دستنویس های فارسی کتابخانه ایاصوفیا (استانبول) که توسط سید محمدتقی حسینی تهیه و تنظیم شده است و در سال ۱۳۹۰ توسط کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده است، پرداخته شده است.

متن کامل این نوشته را در فایل زیر بخوانید.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612