کد خبر:33044
پ
۵۶۷۶۶۴۳

مراسم یادبود دکتر کورش صفوی برگزار شد

مراسم یادبود دکتر کورش صفوی روز دوشنبه، ۲۳ مردادماه ۱۴۰۲ در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

میراث مکتوب- مراسم یادبود دکتر کورش صفوی روز دوشنبه، ۲۳ مردادماه ۱۴۰۲ در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، شهرام مدرس‌خیابانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دل نوشته‌ای را با عنوان «نامه‌ای از دانشگاه به بهشت» قرائت کرد.

سپس گلناز مدرسی‌قوامی، مدیر گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات علامه طباطبایی، ضمن خوشامدگویی به حاضران و سپاس از رئیس دانشکده که با وجود تعطیلی دانشگاه امکان برگزاری مراسم را فراهم کرد، پیام محمد دبیرمقدم، استاد گروه زبان‌شناسی دانشگاه را به مناسبت درگذشت استاد صفوی قرائت کرد.

در بخش دیگر عباسعلی وفایی، رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن تسلیت به دانشجویان و استادان گفت: طی سه دهه گذشته هیچ کس به اندازه صفوی به زبان و ادبیات خدمت نکرده است. وی تقلیدها را به تحقیق تبدیل کرد. حضور علاقه‌مندان به استاد در این جلسه نشان از فرهیختگی جامعه علمی است.

سپس مجتبی منشی‌زاده، از اعضای هیئت علمی گروه زبان‌شناسی دانشکده ضمن تسلیت به جامعه زبان‌شناسی و اشاره به سابقه دوستی خود با صفوی درگذشت او را ضایعه‌ای دردناک و جبران‌ناپذیرخواند.

وی افزود: زنده‌یاد صفوی در طول دوران فعالیت علمی خود استادان بسیاری را تربیت کرد. او عاشق زبان فارسی بود و زبانی رسا داشت و حامی استادان و دانشجویان بود. بسیاری از استادان برجسته امروز شاگردان او بوده‌اند.

مردانی چون صفوی نمی‌میرند

میرجلال‌الدین کزازی، از استادان ادبیات فارسی دانشگاه نیز فقدان صفوی را اندوه‌بار، تلخ و جان‌سوز دانست و در بخشی از سخنان خود افزود: مرگ برای استادانی چون صفوی آغاز زندگانی دیگری است و مردانی چون او هیچ‌گاه نمی‌میرند.

در ادامه، شهین نعمت‌زاده، رئیس پیشین انجمن زبان‌شناسی ایران، پس از قرائت پیام تسلیت رضا نیلی‌پور به ویژگی‌های اخلاقی صفوی چون مهربانی، دلسوزی و احترام به بزرگان اشاره کرد و او را شخصیتی تکرارنشدنی با قدرت قلم فوق‌العاده توصیف کرد و گفت: از آغاز تأسیس انجمن زبان‌شناسی او همواره  همراه، همدل و پشتیبان انجمن بود.

در بخش دیگر، آزیتا افراشی، رئیس انجمن زبان‌شناسی ایران، صفوی را یکی از مؤثرترین اشخاص در زندگی خود دانست و افزود: مهم‌ترین درسی که صفوی به دانشجویان خود آموخت این است که باید مراقب تأثیری که روی هم می‌گذاریم باشیم.

وی در ادامه گفت: انجمن جایی است که می‌توان میراث استاد را  حفظ کرد و در حفظ، توسعه و آموزش زبان فارسی راه او را ادامه داد.

غلامحسین کریمی دوستان، از استادان دانشگاه تهران نیز در بخش دیگر از مراسم ضمن اشاره به گشاده‌رویی، شوخ‌طبعی و در عین حال جدیت استاد در تحقیق و پژوهش از او به عنوان پدر معنی‌شناسی ایران نام برد و افزود: استاد همواره دغدغه توسعه و رشد علم زبان‌شناسی را داشت.

حسین سلیمی، رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبائی نیز در سخنانی صفوی را غرق در عالم معنا و سرشار از زندگی دانست و گفت: او برای ترغیب دانشجویان بسیار تلاش می‌کرد و علم و دانش خود را با سخاوت در اختیار دانشجویان قرار می‌داد. رفتن نابهنگام او باورکردنی نیست.

در بخش دیگر هرمز عباسیان، از اعضای انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران نیز در سخنانی عنوان کرد: طی چند روز گذشته سخنان بسیاری در رثای استاد گفته شده است. آنچه ما را از سایرین متمایز می‌کند جنبه انسانی شخصیت ماست.  معلم نامه اعمال خود را در پای تخته سیاه سفید می‌کند.

فریبا قطره، از استادان دانشگاه الزهرا (س) نیز با اشاره به اینکه همه ما خاطرات بسیاری از استاد داریم و یادگاری‌های بی‌شماری از او به جا مانده است،  افزود: همچنان از وی خواهیم آموخت و یادش تا ابد با ما خواهد بود.

در ادامه، سپیده عبدالکریمی از استادان دانشگاه شهید بهشتی ضمن تسلیت به همکاران و دانشجویان و ارج نهادن به زحمات استاد برای هرآنچه آموخته است، احساس خود را در قالب دل نوشته‌ای بیان کرد.

از ویژگی‌های این مراسم حضور خیل عظیمی از همکاران، دانشجویان و دوستداران صفوی از رشته‌ها و گرایش‌های مختلف بود و نمایندگانی از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در مراسم حضور داشتند.

یاد استاد گرامی و نامش مانا باد.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612