کد خبر:36399
پ
1314883

مثبت‌گرایی در منظومه‌های پهلوانی

کتاب «مثبت‌گرایی در منظومه‌های پهلوانی» نوشته فهیمه میری شامل تحلیل منش و رفتار پهلوانان برگزیده منتشر شد.

میراث مکتوب- این کتاب بر آن است تا با تکیه بر نظریات مارتین سلیگمن و همکارانش، در شخصیت پهلوانان منظومه‌های برگزیده عواملی را بازیابد که آنان را قادر ساخته تا ظرفیت‌های وجودی خود را از قوه به فعل درآورند.

با علم به این مطلب که هریک از قهرمانان و رویدادهای زندگی آنان تحلیل روان‌شناختی ویژه خود را می‌طلبد چراکه قهرمانان این منظومه‌ها در عین خارق‌العاده بودن انسانند و حوادث و پیشامدهای زندگی آنان هریک به نوعی با منطق بشر توجیه‌پذیر است و در عین خارق‌العاده بودن انسانند و حوادث و پیشامدهای زندگی آنان هر یک به نوعی با منطق بشر، توجیه‌ناپذیر است و در عین حال نمونه‌هایی اغلب والا جهت کوشش هرچه بیشتر برای انطباق و تشابه با آنان به عبارتی، پهلوانان در حالی که مبرا از ضعف‌های انسانی نیستند برخوردار از صفات انسان آرمانی‌اند. البته در بهره‌گیری از ظرفیت‌های مثبت منظومه‌های برگزیده باید توجه داشت که بعضی اعمال چون کین‌خواهی، غارت و ویران‌گری با اهداف روان‌شناسی مثبت در تضاد است.

نویسنده در کتاب «مثبت‌گرایی در منظومه‌های پهلوانی» از رویکرد انتقادی در بررسی متون بهره برده است.

فهیمه میری در فصل اول با نام «روانشناسی مثبت» درباره اصول و مبانی این مفهوم و کاربردهای آن توضیح داده، در فصل دوم با نام «جایگاه رویکرد روانشناسی در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای» از مطالعات میان‌رشته‌ای به عنوان نیاز مطالعات آینده یاد کرده و نیز به پیوند بین ادبیات و روانشناسی و جایگاه آن در مطالعات میان‌رشته‌ای اشاره کرده است.

فصل سوم به آشنایی با منظومه‌های پهلوانی شامل پیشاشاهنامه و پساشاهنامه اختصاص یافته و نویسنده در فصل چهارم به تحلیل و بررسی منش و کنش پهلوانی در ده منظومه برگزیده پهلوانی پساشاهنامه‌ای بر اساس الگوهای مثبت‌گرایانه «روانشناسی مثبت» پرداخته است. وی در این فصل رفتار آذر برزین، بانوگشسپ، برزو، بهمن، جهانگیر، رستم، سام نریمان، شهریار، فرامرز، کوش پیلدندان و گرشاسب را بررسی کرده است.

انتشارات «طلوع مجد» مشهد این اثر را در ۳۷۰ صفحه و با بهای ۱۶۰ هزار تومان عرضه کرده است.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612