کد خبر:40178
پ
۱۳۴۳۵۴۸

نقش‌های نمادین و اسطوره‌ای باد در شاهنامه‌ فردوسی

کتاب «نقش‌های نمادین و اسطوره‌ای باد در شاهنامه فردوسی» نوشته پروین روانبخش منتشر شد.

میراث مکتوب- نویسنده در کتاب «نقش‌های نمادین و اسطوره‌ای باد در شاهنامه فردوسی» بیان کرده که پدیده‌هایی همچون آب، زمین، باد، شب، آسمان، گیاه و پرنده دارای صورتی نمادین نیز هستند که با بررسی هرکدام از آنها به کشف رازورمزهای اسطوره‌ای و جلوه‌ها و ویژگی‌های متفاوت هریک موفق می‌شویم.

توجه به جنبه‌های رازآلود پدیده‌ها و بررسی ریشه‌های نمادین آنها از جمله باد در شاهنامه نه تنها اهمیت اسطوره را به عنوان روح و اصل حماسه بر ما روشن می‌ُسازد بلکه گوشه‌هایی از ابعاد شگفت‌انگیز و اسطوره‌ای شاهنامه را نیز نمودار می‌سازد و این اثر ملی را به عنوان سند معتبری از باورها، اعتقادات و آیین‌های ایرانی به ما معرفی می‌کند و آگاهی ما را از بن‌مایه‌های اسطوره‌ای شاهنامه و ارزش و اهمیت کار حماسه‌سرای بزرگ را در حفظ باورها و اعتقادات و احترام به فرهنگ ملی و قومی روشن می‌سازد.

برای آگاهی بیشتر از بن‌مایه‌های اسطوره‌ای شاهنامه و یافتن نقش‌های نمادین و اسطوره‌ای باد در آن ابتدا جلوه‌های نمادین باد در آیین‌ها و اسطوره‌های ایران و ملت‌های دیگر بررسی شده است.

سپس سعی شده این یافته‌ها با موارد گوناگون و شواهد مختلف شاهنامه تطبیق داده شود و اشارات اسطوره‌ای فردوسی در ارتباط با باد مورد بررسی قرارگیرد تا از این طریق ضمن یافتن رابطه اسرارآمیز این پدیده با جهان مینوی به اهمیت نقش باورها و اعتقادات در شکل‌گیری حماسه بیشتر پی برده شود.

قبل از بررسی جلوه‌های نمادین باد اهمیت و عملکرد ایزد باد به عنوان ایزدی شکوهمند و پرقدرت در مبارزه با دیوان و یاری‌رسان و موثر در برکت و فراوانی در آیین‌ها و اسطوره‌های ایرانی و غیرایرانی مورد بررسی قرارگرفته است. همچنین به نقش این ایزد در جهان پس از مرگ و در رستاخیز توجه شده است.

هرچند که این پژوهش نشان داد، نقش‌های نمادین باد در اسطوره‌ها و شاهنامه تقریباً یکسان است اما در پاره‌ای جهات با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند. برای مثال باد شمال که در اسطوره‌های چین و هند صورت و کارکردی منفی دارد و در اسطوره‌های ایرانی هم بادی پلید، ناخوش و زیان‌بار است در اسطوره‌های یونان یاری‌رساننده خدایان است.

نقش بادهای جنوب نیز در اسطوره‌های ایران با بابل متفاوت است. در روایت‌های ایران باستان باد جنوب از ناحیه ایزدان می‌وزد و نسیمی معطر، خوش‌ّبو و آرامش‌دهنده است در حالی‌که این باد در اسطوره‌های بابل بادی تند و ویران‌گر است.

انتشارات مهرتا اخیراً این کتاب را در ۲۲۴ صفحه و با قیمت ۲۵۰ هزار تومان عرضه کرده است.

ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612