کد خبر:40263
پ
Jeld-Ayubian-2

«فاطمیان و ایّوبیان» منتشر شد

کتاب «فاطمیان و ایّوبیان؛ نقش سیاست‌های مذهبی (فقهی، کلامی) آنها در نهادهای آموزشی» نوشتهٔ سید مهدی حسینی از سوی موسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب، انتشارات میراثبان با همکاری مؤسسهٔ مطالعات اسماعیلی در لندن چاپ شده است.

میراث مکتوب- با به ثمر رسیدن نهضت اسماعیلیان در مغرب و تأسیس حکومت فاطمی در سال (۲۹۷ هـ) و گسترش آن به مصر در سال (۳۶۸ هـ) قاهره مرکز خلافت فاطمی گردید. خلفای عباسی بعد از سپری کردن دورهٔ اقتدار به مرحلهٔ ضعف و انحطاط قدم گذاشتند. با رسیدن صلاح‌الدین ایوبی به مقام وزارت، دولت فاطمی منقرض شد و در سال (۵۶۷هـ) دولت ایوبیان تأسیس گردید. هر دو حکومت فاطمیان و ایوبیان با ترسیم سیاست‌های مذهبی سعی در رسیدن به اهدافشان داشتند. پرسش اصلی در این کتاب آن است که نقش و تأثیر سیاست‌های مذهبی فاطمیان و ایوبیان در نهادهای آموزشی چه بوده است؟ اجرای سیاست‌های مذهبی در دولت‌های فاطمی و ایوبی با ابزار فرهنگی (فضاهای آموزشی) تحولات و تأثیرات مهمی در مراکز و نهادهای آموزشی آنان داشته است. هر دو حکومت، نهاد تعلیم و تربیت را بهترین راه در رسیدن به اهداف سیاسی و مذهبی خود برگزید.

کتاب «فاطمیان و ایوبیان» در بردارندهٔ پنج فصل است. فصل نخست کلیات پژوهش است. کلیاتی در خصوص فاطمیان، ایوبیان، نقش و سیاست، کلام و فقه را در بردارد. سیاست‌های مذهبی (کلامی و فقهی) در دولت فاطمیان و ایوبیان عنوان فصل دوم است. سیاست‌های مذهبی دولت فاطمی در مغرب، مصر و سیاست‌های مذهبی سلاطین ایوبی (با رویکرد متعصبانه) و وجوه غالب سیاست‌های مذهبی فاطمیان از جمله موارد بررسی شده در این فصل است. خوانندگان در ادامه با ابعاد کلامی و فقهی و بعد کلامی فقهی آشنا می‌شوند.

نگارنده فصل سوم اثر را با عنوان «نقش و سیاست‌های مذهبی فاطمیان و ایوبیان (پیدایش، اهداف، عملکرد و مواد و متون)» پیش روی خوانندگان قرار داده است. در این فصل نقش و تأثیر سیاست‌های مذهبی فاطمیان در اهداف، عملکرد مدارس، مجالس، مساجد مورد بررسی قرار گرفته است.

وی نقش و تأثیر سیاست‌های مذهبی ایوبیان در پیدایش مدارس و مراکز آموزشی مانند مدرسه صلاحیه، قمحیه، سیوقیه، تقویه و فاضلیه، صالحیه و مدارس مشهد الحسین و صلاحیه قدس و عادلیه و رواحیه حلب را بررسی کرده است.

پیامدهای نقش سیاست‌های مذهبی (فقهی و کلامی) فاطمیان و ایوبیان در نهادهای آموزشی عنوان فصل چهارم است. احیای علوم اهل بیت در مغرب و مصر، همگانی شدن آموزش ، توجه به تراث علمی، توسعه و رشد علمی، استقلال رشتهٔ فلسفه از جمله مباحث مطروحه در این فصل است. نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌ها نیز عنوان فصل پنجم این کتاب است.

کتاب «فاطمیان و ایّوبیان؛ نقش سیاست‌های مذهبی (فقهی، کلامی) در نهادهای آموزشی» نوشتهٔ سیدمهدی حسینی از سوی مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب، انتشارات میراثبان و با همکاری موسسهٔ مطالعات اسماعیلی لندن به بهای ۳۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

گفتنی‌ست آثار منتشر شده از سوی انتشارات میراثبان در راهروی ۲۴ غرفهٔ ۵۸۱ این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه می‌شود. همچنین این انتشارات به‌صورت مجازی نیز در این رویداد فرهنگی شرکت کرده است.

فاطمیان و ایوبیان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612