کد خبر:39366
پ
شاهنامه ۳

فراخوان همایش «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی»

اردیبهشت سال ۱۴۰۳ این همایش با محوریت «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی» برگزار خواهد شد.

میراث مکتوب- فرزاد قائمی، عضو هیئت علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، در خصوص فراخوان بزرگداشت همایش حکیم ابوالقاسم فردوسی که با محوریت «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی» برگزار می‌شود، اظهار کرد: همایش ابوالقاسم فردوسی در طول ۲۶ سال گذشته همواره در مشهد و با توجه به شرایطی که وجود داشت برگزار شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز همایش ابوالقاسم فردوسی با عنوان «بازشناسی نقش شاهنامه در هویت ملی» برگزار شد که ۴۰ سخنران داشت و خروجی این همایش ۴ جلد از مجموعه مقالاتی بود که اخیرا به صورت مشترک توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، انجمن آثار و مفاخر کشور و انتشارات هنر حماسی مشهد به چاپ رسید.

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: اردیبهشت سال ۱۴۰۳ این همایش با محوریت «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی» برگزار خواهد شد که در واقع ادامه همایش سال ۱۴۰۲ است.

وی عنوان کرد: همایش سال آینده به جهت اجرایی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد، اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، شهرداری مشهد، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و انجمن آثار و مفاخر کشور برگزار می‌شود. همچنین از حیث علمی با تایید و همراهی قطب علمی شاهنامه فردوسی، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی و چند نهاد علمی دیگر برگزار می‌شود.

قائمی با بیان اینکه این همایش قرار است در روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در مشهد، توس و تهران برگزار شود، تصریح کرد: ما در کمیته علمی همایش فردوسی سال آینده پذیرای مقالات و چکیده مقالات پژوهشگران هستیم و این مقالات داوری خواهد شد و پس از داوری به صورت مجلات علمی پژوهشی، مجموعه مقالات همایش و یا ارائه سخنرانی پذیرفته و چاپ خواهند شد.

وی در خصوص محورهای همایش فردوسی در سال ۱۴۰۳، خاطرنشان کرد: در حقیقت این همایش بر کارکردهای فرهنگی تمدنی شاهنامه، ادبیات حماسی، فرهنگ و هنر حماسی و نقشی که حماسه به طور عام و شاهنامه به طور خاص در هزار سال گذشته در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و به طور خاص فرهنگ بشری ایفا کرده، متمرکز شده است.

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: بنابراین شاهنامه به طور خاص حماسه و به طور عام یکی از بخش‌های مهم فرهنگ و تمدن بشر در گونه‌های مختلف است، به همین دلیل قصد داریم از پژوهشگران دعوت به عمل آوریم تا نقش‌ها و کارکردهای فرهنگی و تمدنی شاهنامه نسبت به هنرهای متفاوت، علوم انسانی مختلف و ظرفیت‌های فرهنگی واکاوی‌های خود را در همایش ارائه کنند.

قائمی با اشاره به اینکه محور همایش سال ۱۴۰۳ مانند امسال ادبی نیست و تلفیقی است، افزود: از پژوهشگران علوم انسانی و هنر دعوت به عمل می‌آوریم تا در موضوعات همایش تامل و تاملات خود را با جامعه علمی و فرهنگی کشور به اشتراک بگذارند. البته مانند سال‌های گذشته در کنار محور ویژه، محور عام را نیز داریم و انواع پژوهش‌های مرتبط با شاهنامه و متون حماسی فارسی و هنرهای مرتبط با حماسه در این همایش پذیرفته خواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612