کد خبر:2904
پ
۱۱۵

دیدگاه محمدجواد جدی درباره نقد مجله نامه بهارستان

محمدجواد جدی درباره نقد مجله نامه بهارستان مطلبی را به بخش نظرات سایت مرکز پژوهشی میراث مکتوب ارسال کرده است.

میراث مکتوب – محمدجواد جدی در پاسخ به مقالۀ «ترقی معکوس در نامۀ بهارستان» مطلبی را به بخش نظرات سایت مرکز پژوهشی میراث مکتوب ارسال کرده است.

این یادداشت در ادامه آمده است:

با تشکر از همۀ اندیشمندانی که با اشتیاق و دقت پی گیر تحولات فرهنگی و علمی میهنند و نیز از توجه ویژه ناقد محترم و سپاس از نظر مساعدشان که مقاله: «مُهر و نقش نام مبارک پیامبر (ص) در نقش مُهر» را «نسبتاً خوب و تاحدودی با محتوای مجله همخوانی دارد» دانسته اند به عنوان نویسندۀ مقاله نکاتی را در توضیح ، یادآور می شوم:

۱- اینکه نوشته اند مقاله دارای مقدمه و دسته بندی نیست و « از ابتدا تا انتها در یک سر فصل جمع شده» به نظر دقیق و درست نیست و همانگونه که در انتهای چکیده و پیش از آغاز مقاله آمده است و ناقد محترم پیشنهاد داده اند سرفصل های : – انگشتر زرین رسول خدا (ص۱۲) – مُهر در کلام الله مجید(ص۱۲) – سجع هایی به صورت بیت(ص۱۶) – سجع هایی به صورت مصرع(ص۱۶) – نام مبارک پیامبر بر روی مُهرهای گوناگون(ص۱۶) با فونتی درشت تر، بولد و با علامت مشخصه ستاره دار آمده اند. در انتهای چکیده نیز آمده است: «در مقاله پیش رو ضمن سخن در بارۀ قدیمی ترین مُهر دوره اسلامی یعنی مُهر پیامبر اکرم(ص) و بررسی علل ساخت آن از منابع مهم و معتبر تاریخی در باره مُهر نبوت سخن گفته و سپس به ذکر موارد استفاده شده از واژه مُهر(خاتم) در کلام الله مجید خواهیم پرداخت و آنگاه با ارائه نمونه هایی روشن به نقش و تاثیری که نام مبارک ایشان بر روی مُهرهای دوره های بعد داشته است سخن خواهیم گفت.»

۲- اشکال انقطاع مطلب پیش از تصویر شماره ۷ که ناقد محترم به درستی ذکر کرده اند وارد است و در صفحه بندی رخ داده است و به سهم خود از دقت ایشان سپاسگزارم. بی مناسبت نیست که در اینجا متن جا افتاده را مجدداً تقدیم نمایم:

«نام مبارک رسول اکرم اسلام حضرت محمد(ص) بازتاب گسترده ای بر روی مهرهای دوره های گوناگون در ایران داشته است. و افراد بسیاری برای تیمن و تبرک نام ایشان را با سجع های جالبی بر روی مهرهای خود تنظیم و انتخاب نموده اند و حکاکان ماهری به حک استادانه آنها با اشتیاق و ذوق هنری خود مبادرت کرده اند که اینک این آثار جاودانه سند زنده ارادت مردم این سرزمین به پیامبر نور و مهربانی است و در عین حال برای ما از زوایای گوناگون فرهنگی و هنری قابل تامل و مطالعه است. در اینجا به موادی از آنها که تا کنون برخورد کرده ام اشاره می کنم: بازخوانی نقش مهری به نام پیامبر اکرم (ص) و ائمه بر روی یک سند. »

۳- در مورد اشکال بزرگ بودن برخی از تصاویر مندرج که به صفحه بند گرفته اند نیز باید به عرض برسانم بخشی از این اشکال با هدف حفظ خوانایی تصاویر بوده است چنانچه برای نمونه تصویر شماره ۶ که یک صفحۀ کامل به آن اختصاص داده شده است هنوز بخشهای ریز آن ناخواناست و دلیل آن این است که اندازه طول اصل نسخه یک و نیم متر است و برای درج تصویر آن حتی به صورت تمام صفحه در مجله چندین برابر کوچک شده است. به نظر می رسد تصاویر ۱۴و ۱۵ نیز به دلیل داشتن متن های ریز در صورت کوچکتر شدن با اشکال عمدۀ ناخوانی مواجه می شدند، گرچه اشکال ایشان را برای تصویر۱۳ بجا می دانم گرچه در آن صورت شاید صفحه بند به دلیل اتمام مقاله مجبور به رها کردن ص۲۳ به صورت سفید می شد، و راه حل این مشکل در صفحه آرایی از تخصص حقیر خارج است.

باسپاس: محمدجواد جدی

مقاله «مُهر و نقش نام مبارک پیامبر (ص) در نقش مُهر» را بر روی فایل پایین مطالعه کنید.

…………………………………………………

اخبار مرتبط

ترقی معکوس در نامه بهارستان

چند نکته درباره مقاله «ترقی معکوس در نامه بهارستان»


دریافت فایل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612