کد خبر:3428
پ
divarnegari-m

دیوارنگاری در دوره‌های ماقبل هخامنشی و هخامنشی

سلسله هخامنشی نخستین بار به نقاشی سنتی ایران هویت و انسجام بخشید و برخی مشخصات هنری و فرهنگی را از دیگر تمدن ها اقتباس و به گونه‌ای خلاقانه به هنری مستقل و نو تحت عنوان مکتب نقاشی تبدیل کرد

میراث مکتوب – سلسله هخامنشی نخستین بار به نقاشی سنتی ایران هویت و انسجام بخشید و برخی مشخصات هنری و فرهنگی را از دیگر تمدن ها اقتباس و به گونه‌ای خلاقانه به هنری مستقل و نو تحت عنوان مکتب نقاشی تبدیل کرد. همچنین الگوهای فرهنگی و کیفیات زیبایی شناسانه اقوام ایرانی پراکنده پیش از هخامنشیان را برگرفت تا از آن ها سبکی ملی برسازد. از این رو می توان هخامنشیان را بنیانگذار هنر ملی ایران نام نهاد. این مطالعه با هدف شکل گیری و تکامل نقاشی و دیوارنگاری در دوره های ماقبل هخامنشی و هخامنشی براساس مولفه‌های فرهنگی و سیاسی است.

آنچه در بالا مطالعه کردید چکیده مقاله «دیوارنگاری در دوره های ماقبل هخامنشی و هخامنشی؛ شکل گیری و تکامل نقاشی و دیوارنگاری در دوره های ماقبل هخامنشی و هخامنشی بر اساس مولفه های فرهنگی و سیاسی» نوشته دکتر اصغر فهیمی‌فر و دکتر منصور مهرنگار است که در شماره اول فصلنامه پژوهش هنر بهار ۱۳۹۲ به چاپ رسیده است.

برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی گزینه دریافت فایل کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612