کد خبر:5033
پ
daneshpirozmand-m

دانش پیروزمند

تمدن‌ها بیشتر به گرد مفهوم‌های معناداری با ماهیت انتزاعی می‌گردند که بیش از هر چیز دیگری بدیشان ویژگی جداگانه‌ای می‌بخشد

میراث مکتوب – تمدن‌ها بیشتر به گرد مفهوم‌های معناداری با ماهیت انتزاعی می‌گردند که بیش از هر چیز دیگری بدیشان ویژگی جداگانه‌ای می‌بخشد.

چنین مفهوم‌هایی را می‌توان در آغاز ظهور هر تمدنی یافت؛‌ یا ممکن است زمانی خود را نشان دهند که برای نخستین بار این تمدن‌ها پا به عرصه‌ی پیدایش می‌گذارند و برای دگردیسی تدریجی در پیرامون بستر خود پای در راه یکسره تازه ای می‌گذارند.

نخستین گزارش از این کتاب در بیست و پنجمین کنگره‌ی بین‌المللی خاورشناسان مسکو در اوت ۱۹۶۰ در قالب مقاله ای کوتاه به دست داده شد. مقاله‌ی اولیه تعریف‌های دانش در سمپوزیومی در دانشگاه تگزاس با عنوان ستیزه‌ی سنت گرایی و مدرنیسم در خاورمیانه‌ی مسلمان ارائه شد.

فصل اول: دانش پیش از دانش

فصل دوم: ظهور دانش

فصل سوم: صورت جمع دانش

فصل چهارم: تعریف های دانش

فصل پنجم: دانش همان اسلام (کلام و دانش های دینی).

فصل ششم: دانش همان نور (تصوف)

فصل هفتم: دانش همان اندیشه (فلسفه)

فصل هشتم: دانش همان جامعه (آموزش).

یادآوری پایانی

نمایه

دانش پیروزمند: مفهوم علم در اسلام قرون وسطا نوشته فرانتس روزنتال با برگردان علی‌رضا پلاسیّد در ۳۷۸ صفحه توسط نشر گستره منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612