کد خبر:31910
پ
۷۸۵۵۴-۲

خاطرات ناصرالدین‌‌شاه از سفر و شکار در دوشان تپه

نشر گویا کتاب «خاطرات ناصرالدین شاه قاجار از سفر و شکار در دوشان تپه» تصحیح و توضیح فاطمه قاضیها را روانه بازار کتاب کرد.

میراث مکتوب- نشر گویا کتاب «خاطرات ناصرالدین شاه قاجار از سفر و شکار در دوشان تپه» تصحیح و توضیح فاطمه قاضیها را روانه بازار کتاب کرد.

کتاب «خاطرات ناصرالدین شاه قاجار از سفر و شکار در دوشان تپه» حاوی خاطرات ناصرالدین شاه به دوشان تپه، به تناوب و در سال‌های ۱۲۹۹-۱۳۰۷ ه.ق است. این خاطرات حاوی مطالبی از قبیل گشت و گذار و شکار در دوشان تپه، مسائل مربوط به همراهان، زن‌‌های همراه، پاسخگویی به نامه‌های رسیده از ولایات و در خلال آن امور مملکتی است.

ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۶۸ ه.ق (۱۲۳۱ ش) در حالی که چهار سال از سلطنتش می‌گذشت دستور بنای قصر دوشان تپه را صادر کرد و این عمارت در عرض یک سال بر روی تپه ایجاد و دریاچه بزرگی در آنجا ساخته شد، خیابانی مستقیم دروازه شهر را به باغ و عمارات دوشان تپه متصل می‌کرد.

قصر دوشان تپه مجموعه‌ای از بناهای گوناگون از قبیل بیرونی، اندرونی، کلاه‌فرنگی و… بود. عمارت مخصوص شاه در بلندترین نقطه دوشان تپه از دروازه دولاب آغاز می‌شد و مستقیم به سمت شرق می‌رفت و این راهی بود که مورد استفاده شاه و اطرافیان او و عامه مردم قرار می‌گرفت. خیابان‌های راست و موزون مزین به گل‌های گوناگون، نهرها و کوزه گل‌ها و حوض‌های فواره‌دار و سردرهای عالی بود.

در دو سوی این خیابان‌ها درخت‌های ارغوان، گل سرخ، یاس زرد، یاس شیروانی و طاووسی به ترتیب کاشته شده بود و در فصل بهار که اسب‌دوانی هم انجام می‌شد، بر زیبایی آن می‌افزود. همچنین در آنجا استخر و دریاچه وسیعی حفر کرده بودند که با قایق روی آن تفریح می‌کردند. بعدها در گذر زمان بناهایی که ناصرالدین‌شاه با عشق و علاقه در دوشان تپه احداث کرده بود به تدریج رنگ باخته و تغییر کاربری داد، چنانچه در عهد رضاشاه بنا به تقاضای وزارت جنگ چون آنجا دیگر متروکه و مخروبه بود و به دلایل بهداشتی، استخر دوشان تپه خشکانیده و درخت‌هایش قطع شدند و امروزه اثری از آن نیست.

نشر گویا کتاب «خاطرات ناصرالدین شاه قاجار از سفر و شکار در دوشان تپه» تصحیح و توضیح فاطمه قاضیها را در ۵۲۲ صفحه مصور، شمارگان ۵۰۰ نسخه با قیمت ۴۸۰ هزار تومان روانه بازار کتاب کرد.

خاطرات ناصرالدین‌‌شاه از سفر و شکار در دوشان تپه

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612