کد خبر:4634
پ
layan-m

تاریخ شهر لیان

تاریخ شهر لیان – تاریخ شبه جزیره بوشهر در دوران ایلامی‌ها نوشتۀ سید قاسم یاحسینی از سوی نشر صحیفه خرد منتشر شده است

میراث مکتوب – ایلامی‌ها از بندر لیان با حوزه‌های تمدنی بین‌النهرین، سند و هندوستان و احتمالا شمال آفریقا رابطه تجاری داشته‌اند و با کرانه‌های جنوبی خلیج فارس از جمله عمان و بحرین تماس می‌گرفته‌اند.

نام بخشی از شبه جزیره‌ای که امروز بوشهر نامیده می‌شود، در دوران ایلام و حدود ۳ هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) لیان بوده است. لیان تنها و معتبرترین بندر حکومت ایلام در ناحیه جنوب غربی ایران و سواحل شمالی خلیج فارسی کنونی به شمار می‌رفته است.

پادشاهان و سلسله‌های حکومتی مختلف ایلامی به بندر لیان توجه خاص داشته‌اند و به تعبیری با هم برای تأسیس یا تعمیر و تجدید عمارت معبد ایزدبانوی این شهر که کیریرشه نام داشت، از هم سبقت می‌گرفتند.

ایلامی‌ها از بندر لیان با حوزه‌های تمدنی بین النهرین، سند و هندوستان و احتمالا شمال آفریقا رابطه تجاری داشته‌اند و با کرانه‌های جنوبی خلیج فارس از جمله عمان و بحرین تماس می‌گرفته‌اند. از این روی بندر لیان در تاریخ و تمدن ایلام، جایگاه ویژه و نقش مهمی داشته است.

اما در حوزه ایلام‌شناسی کتیبه‌های ایلامی و متون باقی مانده هنوز خوانده نشده و مغفول مانده است. افزون بر آن مطالعات مستشرقان هنوز اکثرا به زبان‌های اصلی باقی مانده و ترجمه نشده است. مؤلف در این راه به منابع فارسی که در دست داشته و چند کتیبه مراجعه کرده و سعی کرده نمایی کلی از تاریخ شهر لیان به دست بدهد.

کتاب از ده فصل زیر تشکیل شده است:

فصل اول: تاریخ باستان‌شناسی در بندر لیان

فصل دوم: مختصری از تاریخ امپراطوری ایلام

فصل سوم: بوشهر در عصر سنگی

فصل چهارم: پیدایش شهر لیان

فصل پنجم: کیریریشه ایزدبانوی شهر لیان

فصل ششم: شهر و شهرنشینی و روزگار مردم لیان

فصل هفتم: موسیقی مردم لیان

فصل هشتم: هجوم پادشاهان بین النهرین به لیان و خلیج فارس

فصل نهم: درخشش مجدد لیان

فصل دهم: سقوط لیان

منبع: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612